Tuhle otázku kladu na marketingových kurzech ráda a často. A pravidelně na ni dostávám stejnou odpověď: je to kvalita, spolehlivost a individuální přístup. Tyhle tři „pilíře“ napadají automechaniky, kadeřnice, prodejce hraček, HR specialisty i pracovníky v telekomunikacích. Ale – dá se na tom stavět marketing?
Na kvalitě, spolehlivosti a individuálním přístupu k zákazníkům samozřejmě není vůbec nic špatného. Na dnešním přeplněném trhu ale nabízet totéž co konkurence, jenom v bleděmodrém provedení, zkrátka nestačí.
„Odliš se, nebo zemři“ platí pro malé firmy dvojnásob. Jelikož zpravidla nejsou schopny masově zavalit celý trh, ideální je pro ně tzv. výklenkářská strategie.
Obnáší to najít si na trhu přesně definovanou skupinu zákazníků s jasnými potřebami (tržní výklenek neboli nika) a beze zbytku ji obsadit vlastní nabídkou.
Nabízet něco jiného než konkurence samozřejmě předpokládá sortiment, služby i firmu konkurence znát. Což by ale v dnešní době internetu a pokročilých komunikačních technologií neměl být zas až takový problém.
Některé firmy to, pravda, s konkurenční výhodou mají docela jednoduché. Zvlášť, když jsou největší, nejsilnější, první ve své kategorii nebo mají přístup k unikátním přírodním zdrojům.
Pokud vám pod okny vyvěrá unikátní zřídlo zdraví prospěšné minerálky, o konkurenční výhodě nemusíte dlouho přemýšlet. Co ale dělat v případě, kdy není tak zjevná? Možností je několik.
Buďte první! Tenhle způsob je samozřejmě daleko nejúčinnější. Prostě přijít s něčím, co na trhu ještě není. Pokud se alespoň trochu trefíte do toho, co zákazníci poptávají, úspěch je zaručen.
Vytvořte novou kategorii. Přesně to si kdysi řekl zakladatel firmy easyJet. A vznikly první nízkonákladové aerolinky na světě. V podstatě se jedná o lehkou obdobu první taktiky. Základem je najít užitečný rozdíl a zajímavě ho pojmenovat.
Zužte sortiment. Ano, já vím, že vám instinkt velí dělat pravý opak. Chápu i úzkost, spojenou s nutností nechat něco odejít, zaměřit se úžeji a nenechávat si zadní vrátka. Nicméně úzké zaměření přináší výsledky. Soustřeďte se na to, co umíte nejlépe. A na cílovou skupinu, jejíž potřeby dokážete nejlépe saturovat.
Nevýhody obraťte ve výhody. Dělá vám potíže ranní vstávání, protože jste typická „sova“? Zaveďte otvírací dobu od oběda do pozdních večerních hodin. V naprosté většině odvětví to zákazníci ocení.
Zjednodušte nabídku. Zakládá si vaše konkurence na široké škále různých produktů pro různé lidi? Nabídněte jenom jeden! Snadno pochopitelná nabídka zpravidla nemá o příznivce nouzi.
Vsaďte na název. Štramberské uši, Hořické trubičky, Karlovarské oplatky, Ostravská klobása, Mervartovo pekařství, Pivrncova desítka, ale také Babiččina mouka, nebo čaj bylináře Váni – to všechno funguje na stejném principu. Originál je jen jeden.
Něco si vymyslete. Odlišit se můžete také logem, barvami, maskotem či zajímavými firemními materiály. Marketingových poradců je na trhu spousta, ale marketingová čarodějnice jenom jedna…
A jak jste na tom s konkurenční výhodou vy? Nebo příště na školení zase uslyším „Kvalita, spolehlivost a individuální přístup“?
Foto: James Thomas, Unsplash
Napsat komentář