Jak zvládáte koronavirovou krizi? Svou roli v tom pravděpodobně hraje i převažující živel ve vaší povaze. Typologie živlů rozděluje lidi do čtyř skupin, nazvaných podle základních živlů oheň, voda, země a vzduch. Každý typ s sebou nese specifické rysy povahy a jednání i reakce na krizové situace.

Který živel je ten váš, snadno zjistíte v jednoduchém on-line testu. Na to, jaké chování je pro jednotlivé živly typické, se lze podívat ze dvou hledisek: podnikatele a zákazníka.

Ohnivý podnikatel

Pro oheň je krize jaksi přirozený stav. Řada lidí s převahou tohoto živlu tak v současné době funguje dokonce lépe než za normálních okolností. Jsou zvyklí pracovat pod tlakem. A adrenalin, spojený s rychlým rozhodováním a ještě rychlejší akcí, jim přináší uspokojení.

Ohnivci přirozeně nejsou týmoví hráči, spoléhají se především sami na sebe, proto často pracují sami. To se za stávající situace hodí, podobně jako jejich schopnost překonávat překážky a takzvaně tlačit firmu hlavou.

Tipy pro oheň:

Aby oheň dobře fungoval, potřebuje mít před sebou cíl. Nastavte si ambiciózní metu, ke které budete směřovat. Nesrovnávejte se s ostatními, ale sami se sebou. Nadále poskytujte špičkové služby, udržujte si vysoký práh kontaktu a nebojte se říkat ne lidem, kteří nejsou vašimi ideálními klienty.

Uvědomte si, které marketingové a obchodní aktivity vám skutečně získávají zákazníky. A nemilosrdně osekejte všechno ostatní. Nedává smysl plýtvat energií na nástroje a postupy, které používají ostatní. Poslouchejte svou intuici. Pravděpodobně k vám posledních pár týdnů promlouvá docela hlasitě.

Podnikatel voda

Naproti tomu na lidi s převahou vody dolehla koronavirová krize asi nejhůř. Řada z nich pracuje ve službách, jejichž provozování je už od března zakázáno zákonem. Například jako maséři, kosmetičky nebo terapeuti. Těžké časy zažívají také neziskovky, které jednak nemohou fungovat, jednak nemají jasno, zda seženou peníze na další provoz.

Vody jsou empatické, s čímž jde často ruku v ruce i vysoká citlivost. Emoce doslova natahují z prostředí. Všechnu tu nejistotu, strach, vztek, smutek i beznaděj, které je v těchto dnech všude plno. Také jim hodně chybí sociální kontakt a v mnoha případech i fyzický dotek.

Tipy pro vodu:

V krizové situaci je nejdůležitější dobře se postarat sami o sebe. Znáte to s tím letadlem a kyslíkovou maskou… Pokud nemůžete pracovat nebo nemáte zakázky, buďte doma a užívejte si společné chvíle s rodinou. Máte-li čas, pracujte na svém webu nebo pište články na blog.

Vědomě rozvíjejte důvěru a vděčnost. Zkuste si připustit, že věci jsou v pořádku tak, jak jsou. V marketingu se soustřeďte na stávající zákazníky. Zeptejte se jich, co právě teď potřebují a jak je můžete podpořit.

Vzduchový podnikatel

Vzduch je dominantním živlem v oblasti showbusinessu. Jeho převahu mají často herci, muzikanti, performeři, stejně jako produkční, osvětlovači, bedňáci a pořadatelé letních festivalů i dalších akcí. Ti všichni teď nevědí, co bude.

Že je všechno jinak než před pár týdny, lidem s převahou vzduchu na jednu stranu docela vyhovuje. Mají rádi nové situace, kde mohou využít svou flexibilitu a schopnost improvizace. Na druhou stranu byli zvyklí spoléhat na logiku a strategii, která se teď úplně nedá použít. Relevantních vstupních dat je nedostatek, proto se mohou cítit trochu zmatení a ztracení. Řada lidí s převahou vzduchu teď také zažívá krizi psychospirituální povahy.

Tipy pro vzduch:

Nemůžete-li pracovat ve svém oboru, zkuste chvíli dělat něco jiného. Znám kontrabasistu, který se momentálně živí přezouváním pneumatik, nebo divadelní režisérku, která pracuje na ovčí farmě kdesi na Šumavě. Uznávám, jsou to trochu extrémy. Přesto možná najdete něco, co vám přinese krátkodobý výdělek a zajímavé zkušenosti do budoucna.

V podnikání je teď ideální doba pro experimenty. Vyzkoušejte, co z vašich produktů a služeb se dá dělat on-line nebo prostě jinak než doposud. Povolte uzdu své fantazii, přepněte do vývojového módu a testujte, co bude fungovat. Při nejhorším si ověříte, kudy cesta nevede…

Podnikatel země

Pro lidi s převahou země znamená krize vybočení ze zaběhaných kolejí. Je to změna, a s tou se země vyrovnávají obtížně. Řada věcí a zaběhaných postupů, které hladce fungovaly i desítky let, se najednou nedá použít. Na druhou stranu jsou zemští lidé většinou dobrými hospodáři. V dobách přebytku si ukládali peníze stranou, takže teď mají alespoň trochu rezervu.

Spoustu zemských podnikatelů krize paradoxně postrčila konečně se rozhoupat a uvést dlouho plánované kroky do praxe. Příkladem mohou být restaurace, jež najednou nabízejí rozvozy a otvírají výdejní okénka, nebo farmáři, kteří dokázali doslova během pár dní zprovoznit e-shop i dopravu.

Tipy pro zemi:

Optimalizujte náklady. Uvědomte si, které věci vaše firma skutečně potřebuje k dalšímu rozvoji, a které jsou za stávajícího stavu zbytečnou investicí. Změnám se nevyhnete. Ale dělejte je po malých krocích.

Řada lidí s převahou země má sklony k perfekcionismu. Pokud se to týká i vás, zkuste je vědomě omezit. V krizi zákazníci pochopí, když se věci dělají trochu punkovým způsobem. Není potřeba, aby výrobky nebo marketingové nástroje byly dokonalé. Prioritou je dostat zboží k zákazníkům, detaily se doladí později.

Jednotlivé živly jako zákazníci

Máte-li jako podnikatelé převahu určitého živlu, automaticky to neznamená, že vaši zákazníci to budou mít stejně.  S některými živly se vám skutečně bude spolupracovat lépe, s jinými hůř. Ale které to jsou konkrétně ve vašem případě, musíte zjistit zkoušením a pozorováním.

I když krize odezní, byznysový svět se zřejmě nevrátí do úplně stejných kolejí. Takže dává smysl se o přízeň zákazníků začít snažit novými způsoby. Jenom každá živlová dominance teď potřebuje trochu něco jiného.

Ohniví zákazníci jsou nároční, ale jdou si za tím, co považují za pravé a co jim přináší výsledky. Nebojí se investovat i velké sumy, pokud jsou přesvědčeni o tom, že to bude mít návratnost. Nepředpokládejte, že nechtějí nakupovat, a už vůbec jim nenabízejte slevy. Naopak, pokud si dokážete za svými službami a produkty s důvěrou stát, zachovají vám rádi přízeň.

Lidé s převahou vody často pracují v pomáhajících profesích. Takže jim buď už v březnu vypadl veškerý příjem, nebo naopak už řadu týdnů jedou na plný plyn jako zdravotní sestry nebo pečovatelé. Případně sedí doma s částí platu a plnou dávkou existenční nejistoty. Potřebují uklidnit a ujistit, že se o ně zajímáte a rozumíte jejich potřebám. Komunikujte, podporujte a naslouchejte. Chcete-li jim vyjít vstříc, vytvořte od svých produktů a služeb jednodušší variantu za výhodnější cenu, nebo nabídněte splátkový kalendář.

Vzduchovcům aktuální doba paradoxně přinesla více soustředění a koncentrace. Na vaši nabídku se tak budou dívat trochu jinýma očima. Měli dost času vyhledávat, zjišťovat informace a porovnávat. Utrácet u vás budou rádi, pokud jim zprostředkujete nákupní zážitek a dopřejete pocit výjimečnosti. Oslňte je kreativitou a zajímavými možnostmi, které ještě nevyzkoušeli.

Zákazníci s převahou země teď jedou hodně ve spořícím módu. Na jednu stranu nakupují zásoby a potřebují mít jistotu, že nebudou mít nedostatek. Na druhou stranu šetří a několikrát si rozmyslí, než něco nakoupí. Fungovat na ně bude jednak dobrý poměr cena/výkon, jednak to, že za své peníze získají něco navíc. Motivovat je můžete časově omezenými slevami, zejména za nákup většího množství nebo mimo sezónu, a dárky zdarma.

Chcete se o typologii živlů dozvědět víc? O tom, jak funguje a jak ji využít k lepšímu byznysu, se dočtete v e-knize 4 cesty duše: Živly v podnikání.

 

Foto Tom Pottiger, Unsplash