Ať už chcete začít prodávat nový výrobek, změnit svět nebo si jen dát něco k obědu, na začátku je vždycky nějaký záměr. Je to intence, úmysl, konkrétní vyjádření toho, co chcete, aby se stalo. Záměry jsou tím, co podnikání i jakoukoli jinou lidskou činnost posouvá dopředu. Ale dobrý záměr není úplně snadné si vytyčit.
Nejasný záměr poznáte docela jednoduše. Neposouváte se dopředu. Kýžené výsledky se nedostavují, změna nepřichází a vaše podnikání stojí na místě. Vaše sny zůstávají nerealizované, zákon přitažlivosti nefunguje, a vy si připadáte tak trochu mimo.
Dalším symptomem je bezradnost. Mám se soustředit na Facebook nebo na Instagram? Který obchodní model je pro mě vhodnější? A jaký další krok mám udělat? Sice si dokážete najít smysluplnou a racionální odpověď, ale vnitřně s ní vůbec nejste spokojeni.
Naše záměry vytvářejí naši realitu. Wayne Dyer
Záměry nejsou totéž, co cíle
Pomocí cílů konkretizujeme záměr tak, aby byl měřitelný a termínovaný. Čili z jednoho záměru může vycházet i několik různých cílů. Podobně jsme většinou zvyklí paralelně rozvíjet několik různých záměrů. Od těch velkých životních přes podnikatelský, vztahový, osobně rozvojový, až po malé záměry, které se týkají každodenních situací.
Když máte jasný záměr, je pro vás mnohem snazší stanovit si konkrétní kroky k jeho uskutečnění a začít na nich průběžně pracovat.
Základem záměru je touha. Něco, co chceme nejenom v hlavě, ale celou bytostí. Když si uvědomíte svůj záměr, něco uvnitř vás najednou udělá hlasité CVAK. Zkušenosti, myšlenky a nápady zapadnou na své místo. A vy najednou cítíte příval energie a chuti se do toho pustit.
Jak si určit záměr
Předně – udělejte si na to čas a prostor. Uznávám, že v době, která na nás každým okamžikem valí spoustu dalších podnětů a požadavků, je to těžké. Ale to, co skutečně chcete, nezjistíte v pauze mezi klienty ani při čekání na tramvaj. Je potřeba se zastavit a svému záměru se vědomě otevřít.
Určit si záměr je způsob, jak uvést vaše srdce a mysl do souladu. Melissa Eisler
Ideálně se na to hodí jednoduchá technika od Courtney Carver. Kromě 5-10 minut nerušeného času k ní nepotřebujete vůbec nic. Můžete si k ní pustit relaxační hudbu, nebo pracovat v úplném tichu. Položte si jednu ruku na srdce a přikryjte ji tou druhou. Vědomě nadechujte a vydechujte a vnímejte, jak vaše srdce tluče.
„Co opravdu chci?“ ptejte se sami sebe. Jakmile se vnitřně ztišíte, odpovědi začnou přicházet. Pokud s to nepodaří hned na poprvé, zkuste svému srdci naslouchat několik dní v řadě. Stačí 5 nebo 10 minut, ideálně ve stejnou denní dobu.
Potíže se záměry
Nastavit dobrý záměr není úplně jednoduché. Do cesty se vám mohou postavit zejména následující překážky.
Formulace záměru není přesná.
Slova mají velkou moc. Dobrý záměr vystihuje podstatu, ale zároveň nezachází do přílišných detailů. Ideální je jedna věta. Když se vám ji podaří zformulovat, ještě se zamyslete, jestli se vaše přání nedá vyložit i úplně jinak. Abyste nedopadli jako jeden můj známý, který si přál držet v ruce milion korun českých. A také ho do ruky dostal. Jenomže to bylo na exkurzi v České národní bance a zmíněný milion byl v již skartovaných bankovkách. Vesmír má občas trochu zvláštní smysl pro humor.
Jako záměr si stanovíte něco, co ve skutečnosti nechcete.
Ale jelikož něco podobného chtějí všichni kolem vás, máte pocit, že byste měli taky. Hodně lidí to takhle má s touhou začít podnikat. Ve skutečnosti by byli mnohem spokojenější jako zaměstnanci. Než si to přiznat, raději zkouší vydupat ze země jeden podnikatelský záměr za druhým.
Chcete něco, o čem víte, že byste to chtít neměli.
Podíl na trhu nebo jiný úspěch na úkor konkurence. Nemovitost, kterou spokojeně obývá někdo jiný. Muže nejlepší kamarádky… Naše touhy mohou být v konfliktu s naším přesvědčením i s našimi hodnotami. Navenek se pak projeví jako blokace. Úspěch, který nepřejeme druhým, nemáme ani sami. Podvědomá touha nám ale často ukazuje nějaký nedostatek, se kterým se dá pracovat i jiným způsobem, jak jsem psala v článku o závisti.
Váš záměr vychází z ega, ne z duše.
Jinými slovy je to záměr, který vzniká v hlavě, ale srdce na to má jiný názor. Je to myšlenka, kterou nedoprovází druhá podstatná složka – emoce. Spolehlivě to poznáte podle energie, kterou ve vás takový záměr vyvolává. Jeho dosažení se zdá těžké a obvykle s sebou nenese žádnou radost.
Záměry jsou vědomé i nevědomé motivace za naším chováním. Kris Carr
Jste příliš fixovaní na výsledky.
Souhlasím, že to zní dost kontraintuitivně, ale dobrý záměr umožňuje se od výsledků oprostit. Připoutání vychází ze strachu a nejistoty. Naproti tomu základem nelpění je důvěra. „Přestaňte naslouchat hlasu, který říká, že musíte všechno řídit, a že nutkavá ostražitost je jediný způsob, jak něco dotáhnout do konce. Výsledek, na který tak tvrdě tlačíte, pro vás nemusí být až tak dobrý jako ten, který přijde sám,“ připomíná Deepak Chopra.
Kromě přesné podoby svého záměru doporučuji netrvat ani na termínu. Do svého přání často musíme dorůst. Získat nové zkušenosti a dovednosti a stát se trochu jiným člověkem. Že právě žijeme svůj sen, často zjistíme až o několik let, dva sebezkušenostní výcviky a 150 hodin psychoterapie později…
Otestujte si své záměry
Záměr, který jste si stanovili, ještě dává smysl ověřit. Vyzkoušejte třeba jeden z následujících nástrojů.
1. Deníkové psaní
Najděte si místo, kde vás alespoň 15 minut nikdo nebude rušit, a vezměte si s sebou papír a psací potřeby. Samozřejmě můžete psát i na počítači, ale na úkoly, jako je tento, je psaní rukou daleko vhodnější.
Začněte tím, že popíšete, jak váš byznys nebo život vypadá v současnosti. Míra detailu záleží na vás. Popište současný stav, uvědomte si, s čím jste spokojeni, a s čím tak úplně spokojeni nejste. Nechte své myšlenky volně proudit na papír. Nebo, jinými slovy, pište, co vám slina na jazyk přinese.
Na novou stránku začněte popisovat ideální stav. Co se přesně stane, až se váš záměr naplní. Jak se budete cítit, co budete dělat a co prožívat. Až budete hotovi, oba zápisy si po sobě pozorně přečtěte. Váš záměr tkví v rozdílu mezi tím, co je teď, a co považujete za ideální stav. Tímto způsobem často objevíte podmínky, které jsou pro vás důležité, ale na začátku vás ani nenapadlo na ně pomyslet.
2. Vizualizace
Tento způsob ocení zejména lidé s vizuální představivostí. Nastavte si budík na 20 minut a zavřete oči. Představte si, že se váš záměr stal skutečností. Ideálně ho zkuste zhmotnit do jedné jediné scény. V barvách a detailech si vizualizujte, jak pracujete s klienty, prodáváte v obchodě, vyrábíte své produkty nebo přednášíte na pódiu.
„Jestli je váš záměr pro vás ten pravý, poznáte velmi rychle. Vaše očekávané výsledky dokážete snadno vidět. Před vaším vnitřním zrakem se budou odvíjet jako film,“ píše k tomu Julie Hopkins. Pokud se vám něco nezdá úplně v pořádku nebo se vizualizace nedaří, změňte scénu. Přizpůsobte, co je potřeba, dokud nebudete mít před očima přesně to, co chcete.
3. Konzultace
Svůj záměr můžete také probrat poradcem nebo mentorem. Samozřejmě ho nevymyslí za vás, ale pomůže vám ho zpřesnit nebo upozornit na slabá místa. Skvělým nástrojem k tomu může být také koučink s tarotovými kartami.
Foto John Towner, Unsplash
Napsat komentář