Zatímco velké společnosti a nadnárodní korporace mají v této otázce obvykle jasno, pro menší firmy představuje nemalé dilema. Najmout si agenturu, zahájit spolupráci s nezávislým odborníkem, nebo se o reklamu pokusit vlastními silami? Každá z variant má své výhody a specifické oblasti nasazení.

Hlavní výhodou interního oddělení je hluboká znalost problematiky a také soustředění času i pozornosti na jediné téma (zaměstnanci agentur zpravidla dělí svůj čas mezi více klientů).

Ačkoli se to na první pohled nezdá, obvykle jde o nejdražší řešení. Mzdy, zdravotní a sociální pojištění, zaměstnanecké benefity a náklady na kancelář dohromady často daleko převýší agenturní paušál.

Mezikrok: najměte freelancera

Nezávislý specialista, freelancer či marketingový poradce představuje jakýsi mezistupeň mezi vlastním reklamním či propagačním oddělením a agenturou. Pro klienta může zorganizovat tiskovou konferenci, sestavit mediaplán nebo napsat text, ale častěji než jeho ruce zpravidla využijete jeho hlavu.

Přispívá spíše radou, zkušeností a odborným vedením. Ve srovnání s řadovým pracovníkem agentury má sice vyšší hodinovou sazbu, ale díky menšímu počtu hodin může znamenat finanční úsporu.

Co přinese agentura

Konečně přínosem agentury je především know-how, profesionalita a zkušenosti z celé řady realizovaných zakázek. Agentura spojuje lidi s různým názorem, pozadím a kvalifikací. Větší množství pracovníků zaručuje kontinuitu a sdílení informací.

Zpravidla také disponuje obsáhlým technickým zázemím a kontakty na nejrůznější zdroje a služby. Agenturu lze využívat pravidelně (což se pro firmy od určité velikosti z důvodu dodržení strategie doporučuje), nebo na jednorázové akce či kampaně.

Paradoxně největší výhodu agentury představuje fakt, že stojí peníze. Pravidelný měsíční paušál motivuje především klienta, který peníze vynakládá, žádat výsledky a spolupracovat na jejich dosahování. A marketing, řečeno s Ilise Benun , funguje, když se mu věnujete…

Foto rawpixel.com, Unsplash