Většina webů se dá zahrnout do jedné ze dvou kategorií. Jsou buď obsahové, nebo prezentační. Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco na prezentační web je většinou potřeba jinými nástroji přivádět návštěvnost, obsahový ji generuje sám. Jedná se o dva přístupy, z nichž každý má jiné zákonitosti a vyžaduje jinou strategii.
Web jako vizitka
Takhle v podstatě funguje prezentační web. Jeho cílem je představit vás a vaši práci. Zpravidla je statický a obsahuje jen několik stránek. Typicky úvod neboli home page, nabídku služeb, stránku O mně, kontakt, případně reference.
Nebo se může jednat o tzv. jednostránkový web (anglicky one page web nebo single page web), který má všechny výše popsané součásti přehledně srovnané na jedné dlouhé stránce.
Prezentační web si jednou necháte vytvořit a dokud jsou na něm uvedené informace aktuální, v podstatě na něj nemusíte sáhnout. Na internetu vás může v nezměněné podobě reprezentovat i několik let, proto se vyplatí si vyhrát s grafikou a na text si najmout profesionálního copywritera.
Pro mnoho volnonožců a živnostníků je prezentační web prvním vykročením do internetového světa. Je to základní platforma, na kterou můžete odkazovat ze sociálních sítí a dalších zdrojů. Hodí se pro řemeslníky a podnikatele, kteří tráví svůj pracovní život častěji v terénu než u počítače. A také pro situace, kdy už jste ve svém oboru slavní nebo známí.
Na prezentační web se návštěvníci dostávají nejčastěji tak, že zadají do adresního řádku vaši doménu (tzv. přímá návštěvnost). Nebo vyhledávají vaše jméno, značku nebo název vašeho produktu či služby. To ale znamená, že se o vás napřed museli dozvědět někde jinde.
Například:
- Četli vaši knihu
- Zúčastnili se vaší přednášky na konferenci
- Dostali vaši vizitku do ruky v rámci networkingu
- Vyprávěl jim o vás někdo známý
- Všimli si vašeho vývěsního štítu nebo cedule na domě
- Viděli vás v televizi nebo o vás četli článek v novinách
Případně se na váš web proklikli z placené reklamy ve vyhledávání, z katalogu služeb nebo z příspěvku na sociálních sítích. Ve všech případech je prezentační web až druhý nástroj v řadě. Ten první jste si museli zaplatit nebo odpracovat někde jinde.
Obsahový web
Obsahový web je podle mě ideální nástroj pro prodejce specializovaných produktů a poskytovatele služeb. Zejména v oborech, kde je vysoká konkurence a které vyžadují nějaké know-how.
Můj vlastní web je obsahový. A jelikož mými klienty jsou často koučové, poradci, fyzioterapeuti, učitelé jazyků, účetní, grafici, webaři a podobné profese, na obsahové weby často pomáhám přecházet i jim.
Zjednodušeně se dá říct, že pokud píšete profesní blog, máte obsahový web. I když obsahem nemusí být jen články, ale i video, podcasty, e-booky, infografiky, nebo interaktivní nástroje typu test či kalkulačka.
Těžištěm takového webu je obsah, který by měl být aktuální a reagovat na vaši nabídku i potřeby zákazníků. Tím pádem se hodí mít na tzv. webu systém pro správu obsahu , jenž vám umožňuje i bez znalosti kódování přidávat nové články a fotografie, nebo upravovat ty stávající.
Náklady na vytvoření obsahového webu mohou být i velmi nízké – v minimalistické variantě stačí doména, hosting a šablona. Počítejte ale s tím, že tvořit pravidelně obsah stojí čas. Pravděpodobně si budete muset osvojit i nějaké nové dovednosti, jako je například psaní pro web, úprava obrázků nebo střih videa.
Dominantním zdrojem návštěvnosti obsahových webů je vyhledávání (organic search). Vaše jméno či produkt jsou přitom jen jedním z mnoha klíčových slov. Často dokonce nepříliš významným. Na obsahových webech lidé většinou vůbec nehledají váš produkt, ale svůj problém.
Zkusím to ilustrovat konkrétním příkladem:
S mým mužem jsme doma řešili, jestli je lepší elektrický zubní kartáček, nebo obyčejný. Zkusila jsem otázku zadat do vyhledávače. Jeden z prvních příspěvků mě zavedl na přehledně zpracovaný článek na specializovaném e-shopu s dentálními pomůckami. Přečetla jsem článek, pak asi dva další a přes nabídku v postranní liště klikla do e-shopu. Výsledek? Objednávka za 1300 Kč.
Podobné situace z vlastního života určitě najdete také.
Co řeší váš zákazník
Pokud se rozhodnete začít budovat obsahový web, prvním krokem je si ujasnit, jaké zákazníky chcete oslovit. Nejdůležitější přitom je, jaký problém váš potenciální klient řeší. Jakými slovy ho popisuje a jakou frázi bude pravděpodobně zadávat do vyhledávače.
Zákazník totiž velmi často neví, že váš produkt či služba je řešením jeho problému. Nepotřebuje oděvní stylistku. Ale má plnou skříň oblečení, ze kterého nedokáže poskládat outfit. Sice má nemocný strom na zahradě, ale netuší, co by mohl řešit s arboristou. A odpověď na potíže v partnerském vztahu ho samo od sebe nenapadne hledat u „životního kouče“.
Vaším úkolem je propojit zákazníkův problém a vaše řešení. Obsahový web je k tomu ideální nástroj. Dokáže zákazníky na základě dotazu ve vyhledávači přitáhnout, vzbudit jeho důvěru, a nakonec ho dovést k objednávce.
Takže prezentační nebo obsahový?
U obsahového webu budete většinu času a energie věnovat vymýšlení témat, tvorbě a úpravě obsahu. Máte-li prezentační web, dává smysl se soustředit na jiné nástroje, jak na něj přivést návštěvníky. Záleží jen na vás, který postup je vám bližší.
Foto Kobu Agency, Unsplash
Upřímně si myslím, že dnes web až tak potřeba není, spousta lidí získává zakázky jenom přes LinkedIn, Facebook a třeba u řemeslníků a poskytovatelů ubytování velmi oblíbených Google Map. V IT oboru je oblíbený třeba GitHub a publikační činnost., samozřejmě web jako vizitka ano, ale není to nutnost.
Samotné publikování obsahu, si třeba i u vás myslím, že by bylo lepší, kdybyste přesunula na LinkedIn.
Že web není pro některé profese potřeba, jsem si před pár lety myslela taky. Postupem času mi dává stále větší smysl budovat obsah na vlastní platformě, nejenom na sociálních sítích. Firmy, které nemají vlastní web, jsou obecně vnímány jako méně důvěryhodné. Pro zajímavost – můj web mi v současné době generuje 80 % zakázek. Mnohem lepší zásah než LinkedIn má do mé cílovky Facebook. Takže – doufám, že se nebudete zlobit, když to nechám tak, jak to je :-)