Když se ptám volnonožců a živnostníků, čeho by v podnikání chtěli mít víc, jedno slovo jednoznačně vede. Lehkost. Hodně lidí si ji letos dalo také jako slovo roku. V tomhle článku vám nabídnu pár tipů, jak lehkost v podnikání podpořit.

Opakem lehkosti je tíha a zahlcení.

Ty v principu vznikají:

  • když si na sebe nabereme příliš velké množství různých závazků a povinností,
  • když svými aktivitami jdeme proti sobě, svým hodnotám, pocitům, přesvědčením, své duši a tomu, co považujeme za smysluplné a etické,
  • nebo když (a to je asi nejčastější případ) předchozí dva body zkombinujeme dohromady.

Cesta k lehkosti tím pádem vede dvěma směry. Jednak k třídění, čištění a přebírání všeho, co jsme na sebe za uplynulé roky stihli nabalit. Jednak k většímu pochopení toho, kdo jsme, co potřebujeme a co nám dělá a nedělá dobře.

A teď už ty konkrétní tipy:

Samozřejmě nemusíte aplikovat všechny. Spíše než k lehkosti by to vedlo k další tíze a ještě větší zahlcenosti. Místo toho to zkuste brát jako takové menu. Ochutnávejte, zkoušejte. A větší dávku si dopřejte jen od toho, co s vámi rezonuje.

1. Nalaďte se sami na sebe.

Spoustu tíhy si způsobujeme jednoduše tím, že se neposloucháme. Nedopřejeme si čas se na chvíli zastavit a uvědomit si, co se s námi děje. Chcete to změnit? Vyzkoušejte techniku, kterou na svém blogu doporučuje Courtney Carver. Prostě si položte ruku na srdce, vnímejte jeho tlukot a naslouchejte tomu, co vám chce říct. Nebo se poraďte s Duší vašeho byznysu. Jak na to, najdete v tomhle článku.

2. Nehoňte se za trendy.

Marketing má produkci novinek jaksi v popisu práce. Každý rok se objevují nové metody, postupy a „hacky“, které prostě „musíte mít, jinak jste úplně out“. Jenže ne všechny trendy se nutně hodí pro váš typ byznysu a pro vaši osobnost. Navíc sledovat a aplikovat všechno, co se objeví, je spíš vstupenka na uzavřené oddělení místní psychiatrické léčebny než recept na štěstí. Takže – klidně se nechte inspirovat. Ale využívejte jen to, co je s vámi v souladu.

3. Zapojte magii.

Základní způsob, jak do svého podnikání dostat více lehkosti je… to tak chtít. Udělejte si z lehkosti záměr. Napište si ho do deníku, na nástěnku nebo do diáře. Docela dobrý nástroj je k tomu i výše zmíněné slovo roku. Při každém rozhodnutí se ptejte sami sebe: „Přinese mi to více lehkosti v podnikání?“ Projekty a nabídky, které ve vás vyvolávají zápornou odpověď, zrušte.

4. Respektujte cykly.

Už naši předkové žili v souladu s rytmy přírody. Když jdete proti nim nebo je neberete v úvahu, práce i život vás stojí mnohem víc energie. Naopak s nimi snáze plynete ve flow a celkově se daleko méně nadřete. Za pozornost podle mě stojí zejména tři koncepty:

  • Kolo roku. Žijeme v Evropě, kde se pravidelně střídají roční období. Pokud byste teď nejraději zůstali zalezlí doma a do ničeho se vám nechce, je to úplně v pořádku. Je zima, kdy i příroda odpočívá a hibernuje. Nové nápady a impulsy k aktivitě přijdou na jaře. V létě bude energie kulminovat, aby se na podzim začala zase stahovat a připravovat na zimu.
  • Lunární fáze. Když měsíc přibývá, jde nám lépe tvořit, vymýšlet a budovat. Při ubývající Luně se zase lépe uklízí, třídí a zbavuje. Nov a úplněk jsou body zastavení, kdy je čas přehodnotit a naplánovat další postup.
  • Váš biorytmus. Určuje, kdy je pro vás lepší spát a kdy vstávat. Kdy vám pravděpodobně půjde administrativa, kdy práce s klienty a kdy spíš kreativní činnosti. Vlastní biorytmus je samozřejmě nejlepší si postupně vypozorovat. Užitečná vodítka vám poskytne můj článek o chronotypech nebo kniha Kdy Daniela Pinka.

5. Zahoďte perfekcionismus.

Také máte tendenci všechno ladit do posledního detailu? Trávíte spoustu času neustálým upravováním, aby výsledek byl naprosto perfektní? Perfekcionismus je dobrý způsob, jak se o lehkost v podnikání připravit. Přitom zákazník většinu vašeho cizelování a leštění vůbec nepozná, natož aby to ocenil. Zkuste začít to, co jste doteď dělali na 100 %, dělat jen na 80 %. Schválně, jestli si toho někdo všimne…

6. Vytřiďte nepotřebné věci.

Ve vašem vnímání lehkosti a těžkosti hraje velkou roli to, co vidíte kolem sebe. Když je váš životní prostor zaskládaný věcmi, navíc takovými, které vám nedělají radost nebo zjevně potřebují nějakou údržbu či opravu, pocit lehkosti je snadno ten tam. Začněte na svém pracovním stole, a pak pokračujte na další místnosti a plochy v kanceláři nebo v bytě.

7. Naučte se odmítat.

Když proberete věci, další logický krok vede k vašim úkolům a závazkům. Otevřete si kalendář a podívejte se na to, co vás v nejbližší době čeká. U každé položky se na chvíli zastavte a představte si, že se koná právě teď. Jaké pocity to ve vás vyvolává? Vnímejte, jak na tu představu reaguje vaše tělo. Cítíte spíš radostné těšení, nebo nepříjemné svírání kolem žaludku? Pokud to alespoň trochu jde, povinnosti, kde je váš tělesný pocit nejhorší, odmítněte. Stejný test zkuste udělat s novými závazky. Zvykněte si zbavovat se jich dřív, než se vám do kalendáře vůbec dostanou.

Už žádné „ANO“. Buď je to „sakra jo!“ nebo prostě „ne“. Derek Sivers

8. Plánujte.

Já vím, plánování není úplně cool. Ale sestavit si vlastní plán a pak se ho držet je nejefektivnější způsob, jak si nenechat zaplnit kalendář agendou a požadavky druhých lidí. Začněte třeba marketingovým plánem. Šablonu ke stažení najdete tady.

9. Vybírejte si klienty.

Velkým zdrojem pracovního stresu a tíhy jsou lidé, kteří nechápou smysl vaší práce, nesdílejí váš světonázor ani hodnoty, promítají na vás svou nespokojenost, platí pozdě faktury nebo po vás chtějí věci, které vůbec nemáte v nabídce. Jediným řešením je pro takové lidi nepracovat. Jako volnonožec nebo živnostník si klienty můžete vybírat. Tak to dělejte. Definujte si, jak vypadá váš ideální klient. A marketing a zejména ceny si nastavte tak, aby přitahoval samé skvělé zákazníky.

 

Foto freestocks, Unsplash