Pokud alespoň trochu sledujete média, už jste na ni nejspíš narazili. Marie Kondo je japonská specialistka na úklid a organizaci. Je autorkou několika knih, z nichž dvě vyšly i v češtině – Zázračný úklidŽít s radostí. Velkou vlnu zájmu zejména v Americe vzbudila také její reality show na Netflixu. A její rady jsou podle mě velmi dobře použitelné jak při úklidu, tak v podnikání.

Konmari metoda

Marie Kondo uklízí specifickým způsobem. Nesoustředí se na to, co máte vyhodit, ale na to, co si chcete ponechat, protože to ve vás probouzí radost (v angličtině spark joy).

Zatímco většina z nás uklízí po jednotlivých místnostech nebo kusech nábytku, konmari metoda velí probírat věci po kategoriích. Začnete tím, že všechny předměty, které do dané kategorie spadají, shromáždíte na jedno místo v bytě. Tím pádem snadno odhalíte duplicity a uděláte si představu, kolik ponožek, šroubováků nebo talířů vlastně máte doma.

Kategorie mají pevně dané pořadí:

  • Oblečení
  • Knihy
  • Dokumenty
  • Komono (různé, např. nádobí, nářadí, ručníky apod.)
  • Věci sentimentální hodnoty (fotky, předměty zděděné po předcích, dárky apod.)

Na jednoduchých věcech, jako jsou trička nebo boty, se naučíte rozpoznat ten správný pocit radosti. Když se dopracujete k sentimentálním položkám, váš vnitřní „senzor radosti“ už je tak citlivý, že snadno poznáte, co si ponechat a co vyhodit.

Radost podle Marie Kondo není žádný abstraktní koncept. Je to doslova tělesná reakce. Nejlépe ji pocítíte tak, že daný předmět vezmete do ruky. Vyzkoušejte to například na oblíbené knize nebo kousku oblečení, který často nosíte.

Můj základní princip třídění papírů je všechny je vyhodit. Marie Kondo

Konmari metodu většinou stačí aplikovat jen jednou. Své věci důkladně protřídíte a pro každou najdete v bytě, domě či kanceláři konkrétní místo. Když má věc svoje místo, je o mnoho snadnější ji na něj zase vracet. Nepořádek tak nemá takovou tendenci se stěhovat zpátky.

Mnoha lidem metoda pomohla zbavit se pocitu zahlcení a vnitřního zmatku. Díky tomu, že zbavili svůj život zbytečných nánosů, si uvědomili, co je pro ně důležité. A čemu vlastně chtějí věnovat svůj čas a pozornost.

Nepořádek blokuje energii, prosperitu i kreativitu

V místnosti, zaskládané věcmi, se rychleji cítíme unavení. Naše pracovní výkonnost klesá. Snadno ztrácíme pozornost a máme tendenci odkládat rozhodnutí a úkoly na později.

„Chcete-li k sobě přitáhnout peníze, nápady nebo nové zakázky, musíte pro ně nejdřív udělat místo,“ píše koučka Sherold Barr. To znamená rozhlédnout se kolem sebe a zbavit se věcí, které už nechcete nebo nepotřebujete.

Týká se to nejen fyzického majetku, ale i myšlenek, návyků nebo aktivit. A také vztahů s lidmi, kteří vás už dlouho drží zpátky. Aby se vaše podnikání mohlo rozběhnout rychleji a snadněji, potřebujete se podívat na všechny oblasti svého života a postupně do nich vnést pořádek.

Upřednostňuji to, co mi dává energii, a odtahuji se od projektů, lidí věcí, které mi energii berou. Lynne Twist

V souladu s konmari metodou začněte u toho nejsnazšího. Což jsou věci, které vás obklopují. Proberte svůj pracovní stůl, knihy i oblečení. A vytvořte si kolem sebe prostor, ve kterém se vám bude dobře a radostně pracovat.

Kondo your business

Samozřejmě nejsem první, koho napadlo postupy Marie Kondo využít v byznysu. Darren Bourke radí podívat se stejnou optikou i na svoje produkty, služby, spolupracovníky, zákazníky i samotný obor podnikání.

Zeptejte se sami sebe:

  • Dělá mi moje podnikání radost?
  • Jaké pocity ve mně vyvolávají jednotlivé produkty a služby, které nabízím?
  • Jak se cítím ohledně marketingových nástrojů, které používám?
  • Jsem spokojen/a s rolí, kterou ve svém podnikání zastávám?
  • Jak na mě působí moji kolegové a spolupracovníci?
  • A co moji zákazníci – dělají mi radost?

Abyste lépe pochopili své pocity, fyzické produkty můžete vzít do rukou. Ale jak postupovat s věcmi, které se tak snadno uchopit nedají, jako jsou služby a marketingové nástroje? Zkuste si je napsat na list papíru a na ten si pak stoupnout. Možná budete překvapeni, jak snadno k vám budou různé vjemy proudit.

Pokud vám některá z uvedených oblastí radost nedělá, zkuste pokračovat otázkou, proč tomu tak je. Je to první krok k tomu, začít situaci řešit. Produkty a služby můžete změnit nebo přestat nabízet. Marketingové nástroje vyměnit za jiné. Se spolupracovníky dát řeč. A znovu si sestavit nebo aktualizovat profil ideálního zákazníka.

Co když zjistíte, že vám nedělá radost celý váš byznys? Prostě ho změňte. Jak píše Darren Bourke, „život je příliš krátký na to, abyste ve svém podnikání byli nešťastní.“

 

Photo by Bench Accounting on Unsplash