Začínáte podnikat. Zřídíte si živnostenský list a… zprovozníte webové stránky. Nebo to není nutné? O tom, jestli web nutně potřebujete k podnikání, je další díl série Marketingové bludy. Tentokrát ale neodpovídám sama, ale k rozhovoru jsem si pozvala webmistra Honzu Biena.

Na jedné věci jsme se s Honzou shodli – že totiž web není pro podnikatele až takovou nutností. „Když vám podnikání dobře funguje, není důvod do něj zasahovat. Ani tím, že byste si zakládali web,“ říká Honza Bien.

O webu se vyplatí uvažovat až ve chvíli, kdy chcete v podnikání něco změnit. Zvýšit obrat nebo příjem peněz, ušetřit čas, vzdělávat zákazníky, zvýšit důvěryhodnost nebo nabídnout odpovědi na časté otázky. „Teprve pak se můžu zamýšlet nad tím, čeho přesně chci dosáhnout a zda mi v tom pomůže právě web,“ upřesňuje.

Jakými nástroji web nahradit? V dnešní době je škála možností mimořádně široká. Telefon, vizitka spojená s osobním setkáním, zápis v nějakém on-line či off-line katalogu. Použít se dají také sociální sítě nebo e-mail.

Alespoň malý web byste podle Honzy měli mít v případě, že vaše podnikání zahrnuje nějakou internetovou aktivitu. Web v tom případě představuje výchozí bod, kam můžete své zákazníky odkazovat.

Místo webu lze využít i stránku či profil na sociálních sítích. Podle Honzy je v tom ale riziko. „Taková stránka nepatří vám, ale například Facebooku. Lepší je mít na internetu vlastní prostor a vlastní pravidla.“

Pokud web ještě nemáte (nebo máte a pochybujete o jeho smyslu), neptejte se, zda web mít. Spíš si položte otázku, co vaše podnikání v tuhle chvíli potřebuje. A jaký nástroj by tuhle potřebu nejlépe pomohl naplnit. Možná to bude i web. Ale možná něco docela jiného…

Jakou zkušenost máte vy? Myslíte si, že web je nutnost, nebo v pohodě podnikáte bez něj?