Osobní značka je všechno, s čím si vás lidé spojují. Vaše jméno, reputace, hodnoty i přesvědčení. Článků o tom, proč je dobré svůj osobní brand vědomě řídit nebo jak začít, už bylo napsáno dost a dost. Tak jsem se tentokrát podívala na tři aspekty budování autentické osobní značky, o kterých se zase tak často nepíše.

Značka není jen vizuál

Když se řekne značka, dost možná se vám jako první vybaví logo. Jenže člověk, který podniká pod svým vlastním jménem na volné noze, většinou žádné logo nepotřebuje. Pokud ho má, většinou je za tím stejný příběh. Dělal si web na šabloně a do levého horního rohu neměl co dát…

S logem vizuální identita nestojí a nepadá. Takže pokud žádné nemáte, rozhodně se tím nenechte zastavit. Svou značku můžete postavit z úplně jiných základních kamenů:

  • Barvy. Zpravidla druhá věc, která vás napadne hned po logu. Ideální je vytvořit si barevnou paletu a s ní potom pracovat. Skvělým nástrojem je na to třeba Coolors nebo oblíbená Canva.
  • Fotografie. Vaši značku netvoří jen to, co fotografie zobrazují. Ale i jejich nálada, světlo nebo použitý filtr.
  • Ikony, obrázky, maskoti. S kreslenými prvky pracuje na webu i sociálních sítích stále více freelancerů. Výhodou je originalita a snadná odlišitelnost. Že s kresbami z fotobanky to tak úplně nefunguje, asi netřeba připomínat.
  • Fonty. Písmo na web či grafiku máme tendenci vybírat podle kritéria líbí/nelíbí. Ale podobně jako barvy, i fonty mají moc působit na psychiku. Našich zákazníků i naši vlastní. Podrobněji se tím zabývá psychologie fontů.

Chcete-li si dobře definovat, co vaše osobní značka obnáší, dává smysl se zamyslet i nad prvky, které vůbec nejsou vizuální. Zapojte i ostatní smysly.

Třeba vás inspirují tyhle otázky:

  • Jaké pocity vaše značka vyvolává? Je to radost, bezpečí, nadšení, uklidnění, nebo třeba luxus?
  • Patří k vaší značce nějaký zvuk nebo nápěv? Zní jako rocková kytara, varhany nebo panova flétna?
  • Jak vaše značka voní? Po růžích? Jako jarní louka? Nebo spíš jako nové auto?
  • Který materiál nebo texturu připomíná? Je to měkký samet, hřejivá vlna, či chladná ocel?
  • Jakou má chuť? Je sladká, slaná, kořeněná nebo hořká? Napadne vás konkrétní jídlo, které je k vaší značce nejbližší?
  • Umíte si představit svůj brand jako zvíře, květinu, strom, stavbu, roční období?

Změna brandu vám může nastartovat osobní proces

Vaše značka vychází z vaší osobnosti. Takže když se pustíte do její změny nebo úpravy, zpravidla to nezůstane na povrchu. I taková na pohled jednoduchá věc, jako je změna barvy či fontu, ve vás může otevřít hluboké emoce a nastartovat osobní transformaci.

Podle mě je podnikání forma osobního rozvoje. Velmi často nám ukazuje ty aspekty nás samých, na které se jinak zdráháme podívat. A které nemáme dostatečně zvědomené či přijaté, nebo s nimi nejsme v souladu. Někdy je to „obyčejné“ ego. Jindy mnohem hlubší traumata a zranění.

První, na co pravděpodobně narazíte, jsou tzv. visibility bloky. Je to druh introjektů, neboli utkvělých přesvědčení. Máme je všichni, i když v různé míře intenzity. Pro někoho je pořádným výstupem z komfortní zóny mluvit na veřejnosti, natočit video nebo uspořádat on-line webinář. Pro někoho jiného už „jen“ si dát na web svou fotografii nebo v blogovém příspěvku psát o svých pocitech.

Visibility bloky si dává smysl pojmenovat a pak se jich vlastním tempem, klidně po malých krůčcích, začít zbavovat.

Brandingu může být příliš

Snažíte se, aby vaše osobní prezentace byla dokonalá? Donekonečna předěláváte web, grafiky pro sociální sítě a přepisujete po sobě texty, dokud nebudou perfektní? Tak pro vás mám dvě zprávy.

Jednak, že pro tuhle činnost už existuje slovoprocrastibranding. Je to spojení brandingu a prokrastinace, neboli chorobného odkládání. Popisuje stav, kdy věnujete čas, peníze a energii neustálému leštění svého brandu, místo abyste dělali něco… užitečnějšího.

Druhá zpráva je, že klidně můžete ubrat. Přílišná dokonalost totiž může být kontraproduktivní. U osobních značek zákazníci nehledají bezchybnost, ale lidskost. Mírná asymetrie lahodí oku. Méně je více. A nějaká ta chybka ve skutečnosti prokazuje, že dotyčný podnikatel je skutečný člověk z masa a kostí.

Všimněte si, jakým signálům sami při nákupu služeb a produktů věnujete pozornost. Pravděpodobně přijdete na to, že osobní prezentace druhých lidí hodnotíte mnohem laskavěji než ty vlastní.

Web s trochu zastaralou grafikou na nás často působí důvěryhodněji než jiný supermoderní, vytvořený v souladu s nejnovějšími trendy. Spíš si řekneme, že jeho majitel už je na trhu dlouho. A že má zřejmě dost zakázek pro stávající klienty, takže mu na redesignování webu nezbývá tolik času…

Je úplně pochopitelné, že ve své obchodní prezentaci se snažíme působit lépe než ve skutečnosti. Budujeme si tzv. personu, neboli jevištní masku. Ale je v tom poměrně snadné přestřelit. To, co je pod maskou, neboli naše esence (jak o tom mluvím v tomhle videu) vyleze na povrch.

Tak třeba:

  • Ačkoli běžně chodíte v džínách a skoro se nelíčíte, na webových fotografiích máte na sobě business kostýmek a bezchybný make-up.
  • Oficiální fotografie máte vyretušované a upravené tak, že když vás někdo náhodně vyfotí na nějaké akci nebo vysíláte živě na Facebooku, nejste k poznání.
  • Váš psaný projev je na hony vzdálený od toho, jak normálně mluvíte.

Nejlepší cesta je nakonec ta nejjednodušší: buďte sami sebou. A stejně tak se i prezentujte na webu a sociálních sítích.

 

Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics