V tomhle videu se budeme zabývat omylem, který se často objevuje v marketingových plánech i v debatách se skutečnými nebo potenciálními klienty. A je tak rozšířený, že jsem si pro něj vymyslela název – mýtus bonitního zákazníka.
„Letos se plánujeme zaměřit na movitější zákazníky.“ „Chceme oslovit bohatší cílovou skupinu.“ „Soustředíme se na lidi, kteří mají peníze.“ To všechno na první pohled vypadá jako vcelku rozumná strategie.
Jenže nefunguje. A to ze dvou důvodů.
- Není důležité, jestli lidé mají peníze, ale zda jsou je ochotni utratit právě za vaše zboží či služby. Lidé totiž investují do toho, v čem vidí hodnotu.
- Bohatý člověk není jiný živočišný druh. Není to jednorožec ani bájná bytost. Rozdílně přemýšlí o penězích, ale hodnotu vnímá stejně.
Pojďme se na to podívat jinak. Proč chcete jiné zákazníky? Nejspíš proto, že nejste spokojeni s těmi, které máte teď.
Co se s tím dá dělat? V principu tři věci.
1. Definujte si ideálního zákazníka.
I když už nějaké zákazníky máte, nejde primárně o výzkum trhu. Je to plánování. Jde o to si určit, jaké zákazníky si přejete mít, s jakými lidmi chcete pracovat. V malém byznysu vždycky platí, že přitahujeme takové lidi, jako jsme sami. Mají podobné hodnoty, náhled na svět a životní styl jako vy. Uvažujte o tom, jaké má váš ideální klient představy, čeho se bojí, po čem touží a jak probíhá jeho nákupní proces.
2. Upravte ceny.
Pokud vaše nespokojenost pramení z toho, že si vás zákazníci neváží, chodí pozdě, nedodržují dohody apod., podívejte se na svůj ceník. Cenotvorba je nástroj, jak v očích zákazníka budovat hodnotu. Neprodáváte se příliš levně? Způsob, jak skutečně získat klienty, kteří vidí ve vaší práci hodnotu a rádi za ni zaplatí, je velmi často prostě zdražit.
3. Pracujte se svými introjekty.
Introjekty jsou vžitá přesvědčení, utkvělé představy, které vznikají nejčastěji v dětství nebo pod vlivem životních zkušeností. Všichni je máme, jen mohou být v různých fázích života různě závažné. První krok představuje si je uvědomit. A pak se jich začít zbavovat. Ať už pomocí nějakého rituálu, nebo v terapii či koučování.
Když provedete tyhle 3 kroky, můžete přestat čekat na mýtického zákazníka. Je to jako čekání na Godota. A víte, jak to ve známé hře Samuela Becketta dopadlo…
Místo toho budete mít zákazníky, kteří o vaši službu či produkt skutečně stojí. A se kterými se vám bude dobře pracovat.
Také jste si někdy přáli úplně jiné zákazníky, než jaké vaše komunikace reálně oslovuje? Jak jste to řešili? Co vám pomohlo? Podělte se, prosím, v komentářích.
Napsat komentář