Občas potkávám terapeuty, kteří mají nedostatek klientů. A mnohem častěji potenciální klienty, kteří mají o terapii zájem a v životě by je hodně posunula, ale nemohou najít vhodného terapeuta. Důvod je podle mě především ten, že většina terapeutů nedělá vůbec žádný marketing. Proto jsem sepsala, které nástroje se k propagaci terapie dají použít, a proč se něčím takovým vůbec zabývat.

(Pod pojmem „terapeut“ přitom mířím zejména na psychoterapeuty. Ale návody, které v článku uvádím, se hodí i pro arteterapeuty, bodyworkery, aromaterapeuty, konsteláře, EFT a RUŠ praktiky nebo lidi, kteří se věnují třeba Reiki nebo energetickému léčení.)

V čem mi lidé v terapeutických profesích připadají specifičtí?

Mají averzi k marketingu

Dlouho jsem si myslela, že je to předsudek. Až jsem narazila na kvalitativní výzkum Pavla Pařízka z portálu Terapie.cz, ve kterém vyšlo úplně to samé.

„Mezi terapeuty je vůči sebe-propagaci a marketingu silná averze. Faktory sytící tuto averzi jsou technické, informační a morální povahy. Terapeuty marketing nebaví, neví jak na to, a nevěří, že něco takového vlastně funguje a implicitně hovoří o nemoralitě takového počínání. Terapeuti by v ideálním případě nejraději seděli ve svých terapeutovnách a klienti by za nimi chodili sami…

Tento postoj je ovlivněn také obecným vnímáním marketingového odvětví a také charakterem terapeutické práce, která prioritně respektuje hranice jednotlivce. Na druhé straně je marketing často vnímán jako obor, který se zaměřuje na překračování těchto hranic v zájmu prodeje. Někteří terapeuti pak mají dojem, že dobrá práce se musí prodat sama, a pokud by se neprodali, tak to musí znamenat, že nedělají dobrou práci,“ píše v závěrech výzkumu autor.

K tomu je potřeba přičíst fakt, že poptávka po terapii u nás v Česku většinou převyšuje nabídku. Zejména služby, hrazené plně nebo částečně zdravotní pojišťovnou, mívají přetlak klientů a dlouhé čekací doby.

Motivaci získávat nové klienty mají zejména terapeuti těsně po výcviku, kteří potřebují nějak začít. Těm, kteří už mají stabilní klientelu, nedává věnovat se marketingu valný smysl. Zároveň si ale často stěžují na nízké příjmy nebo na klienty, kteří na poslední chvíli ruší sezení nebo nejsou skutečně ochotni na sobě pracovat.

Je těžké stavět na referencích

Většina služeb, provozovaných lidmi na volné noze, se prodává na doporučení. Pro terapeutické služby to platí také, ale s celou řadou omezení. Duševní zdraví je u nás totiž zatím trochu tabu.

Spousta lidí klidně vypráví svým přátelům, že byli u zubaře nebo na operaci s kolenem. Ale že navštěvují terapeuta, by nikomu nepřiznali. Osobní doporučení se tím pádem těžko předává. A získat kvalitní písemnou referenci, podepsanou alespoň jménem a příjmením, už je teprve oříšek.

Terapie je zajíc v pytli

Popsat, jak terapeutické sezení doopravdy vypadá a funguje, je poměrně obtížné. Za prvé se pro uvědomění, získaná během procesu, těžko hledají slova. A za druhé je důvěra stávajících klientů pro většinu terapeutů cennější než noví klienti.

Někomu se sdílení terapeutických zkušeností v článcích nebo příspěvcích na sociální sítě daří. Samozřejmě opatrně a se souhlasem klienta. Tak, aby klient nebyl k poznání, ale smysl celého příběhu zůstal zachován. Ale úplně chápu i ty, kteří se dobrovolně rozhodují něco takového raději vůbec nezkoušet.

Proč vůbec dělat marketing

I přes to, co jsem popsala, mi dává smysl se do propagace terapeutických služeb pustit. Navzdory tomu, jakou reputaci marketing obecně má, se dá dělat autenticky, empaticky a s respektem.

Jako terapeut díky marketingu můžete získat klienty, se kterými se vám bude lépe pracovat. Za svou práci si budete moci říct o lepší cenu. Tím pádem nebudete muset pracovat tolik hodin a snáze se ubráníte profesnímu vyhoření.

Z vašeho marketingu ale mohou profitovat i samotní klienti. Rozptýlíte obavy, které z návštěvy terapeuta často mají, doplníte chybějící informace a posílíte pocit bezpečí.

Najděte si specializaci

Většina terapeutických metod je velmi univerzální. Hodí se pro různé lidi i pro různé životní situace. To, co platí o vaší metodě, se ale nedá tak docela říct o vás. Vsadím se, že s některými tématy dokážete klientům pomoci mnohem lépe než s jinými. Přesto většina terapeutů žádnou konkrétní specializaci nemá, nebo s ní nijak vědomě nepracuje.

Jak ukazuje výzkum Pavla Pařízka, nejspíš je to proto, že to v oboru není zvykem. Většina lidí se považuje za „obecné terapeuty“ a předpokládá, že specializace je něco, co přichází samo s věkem a praxí. Podle mě je ale lepší na nic nečekat a nějakou specializaci si určit.

Protože:

  • začnete přitahovat větší množství klientů, kteří řeší stejnou věc,
  • lidé si vás s vaší specializací spojí a bude pro ně jednodušší vás doporučovat,
  • budete mít jasné téma, o kterém se vám bude mnohem lépe mluvit a psát.

Definujte si ideálního klienta

S klienty je to podobné jako se specializací. I když možná dokážete pracovat s různými lidmi, s některými to jde prostě snáz a efektivněji.

Ujasněte si:

  • Pracuje se vám lépe s muži nebo se ženami? V jakém věku?
  • Jaké mají vaši ideální klienti vzdělání a společenský rozhled?
  • V jaké životní situaci vyhledávají terapii? Co v tu chvíli prožívají?
  • Jako co a kde pracují? Kolik asi vydělávají? V kterou denní dobu mají čas?
  • Kde a jak vás nejspíš budou hledat? Koho se budou ptát na doporučení?

Odpovědi vám pomohou nastavit si služby tak, aby vyhovovaly vám i vašim ideálním klientům.

Ukažte sebe

Přesně takhle bych popsala základní strategii propagace terapeutických služeb. Protože vybrat si terapeuta není pro vaše klienty nic jednoduchého. Aby vám mohli svěřit své myšlenky a pocity, případně traumata a věci, které možná ještě nikdy nikomu neřekli, potřebují vám důvěřovat. Takže ještě před tím, než s vámi navážou kontakt, potřebují vědět, jestli je to vůbec možné.

„Jako terapeuti potřebujeme klientům nabídnout dostatek cest, jak si nás mohou z bezpečné vzdálenosti ověřit,“ říká v tomhle videu zakladatel Marketing for Hippies Tad Hargrave. A dodává, že potenciální klienty přitahuje hlavně vaše energie.

Proto jim ukažte svůj obličej, ať už na fotografii, nebo ve videu. Popište, na jakých principech stavíte. Které hodnoty jsou pro vás důležité, jaké máte zkušenosti, praxi a etický kodex. Vysvětlete, jaké situace s klienty nejčastěji řešíte, jaký terapeutický směr jste si vybrali a proč, i jakým způsobem pracujete.

7 nástrojů pro terapeuty

Začnu z druhé strany – totiž metodami, které se podle mě pro oblast psychoterapie vůbec nehodí. Určitě bych se vyhnula odměnám za doporučení, affiliate programům, agresivní slevové politice a všem postupům, které se zakládají na manipulaci. Fungovat vám naopak budou nástroje, jejichž podstatou je tvorba kvalitního obsahu.

1.     Pořiďte si web

Webové stránky jsou v současné době základ. Začít můžete i na Webnode nebo jiné platformě zdarma. Ale ještě lepší je investovat do plnohodnotného webu na vlastní doméněhostingu. Podrobně na něm popište své služby, přidejte stránky O mně a Kontakt. A nezapomeňte připojit pár profesionálních portrétních fotografií.

2.     Pište blog

Někteří klienti hledají na internetu konkrétně terapeutické služby. Ale troufám si odhadnout, že takových je menšina. Mnohem častěji zadávají do vyhledávače to, co je trápí. Třeba problémy ve vztazích, nespavost nebo úzkostné stavy. Vaším úkolem je propojit klientův problém s vaším řešením. A blogové články jsou k tomu ideálním nástrojem. Pokud vás nebaví psát, můžete místo toho točit podcasty nebo videa. Princip je stejný.

3.     Začněte vydávat newsletter

Když už píšete ty články (nebo točíte videa či podcasty), začněte je posílat také e-mailem. Terapie obvykle není jednorázová služba, takže dává smysl s klienty zůstat v kontaktu. Newsletter stávajícím klientům podle GDPR můžete posílat i bez souhlasu (tzv. oprávněný zájem). Pro ostatní si přidejte na web okénko na sběr kontaktů.

Tip: Pokud s marketingem teprve začínáte, může se vám hodit on-line kurz Kořeny byznysu.

4.     Založte si zápis na Google

To platí zejména, pokud terapii provozujete naživo na konkrétní adrese. Ale i když pracujete on-line, pomůže vám nasměrovat klienty na váš web. Zápis se zobrazuje ve vyhledávání i v mapách a můžete na něj přidat informace, fotky i novinky (třeba že máte dovolenou). Založíte si ho tady.

5.     Choďte na akce

Pokud jste introvertní povahy, myšlenka networkingu vám může připadat jako noční můra. Přesto tomu zkuste dát šanci. Můžete vyrazit tam, kam nejspíše chodí vaši potenciální klienti. Ale potkávat se můžete i s kolegy-psychoterapeuty. Když jim představíte svou specializaci, mohou vám začít posílat vaše ideální klienty. A vy zase na oplátku jim.

6.     Přednášejte a školte

Živé nebo on-line přednášky a workshopy jsou ideální místo, kde se můžete jednak potkat s potenciálními klienty, jednak si začít budovat dobré jméno a šířit svou specializaci do světa. Občas vylézt ze své komfortní zóny taky není od věci. Začátky bývají krušné, ale většinou se to rychle zlepšuje.

7.     Spolupracujte s médii

Když na svém webu publikujete obsah, může se stát, že vás začnou oslovovat novináři, abyste jim poskytli pár vět do článku. Nemusíte se bát, že byste s prvním vyjádřením pro populární médium přestali být dobrými terapeuty. Ačkoli se to v oboru traduje. Nejen že si tím budujete vlastní pověst, ale pomáháte šířit povědomí o terapii jako takové.

A které nástroje se osvědčily vám?

 

Foto Vitaly Gariev, Unsplash