Tenhle rozhovor jsme natočili v létě 2015 s Jiřím Rosteckým z magazínu Mladý podnikatel. Popisuji v něm potíž, která často trápí zejména začínající podnikatele. Totiž jak si zjednodušit marketing a vybrat si ze širokého spektra různých nástrojů, metod a postupů, které současný marketing nabízí.
Obvyklý postup je zkusit všechno. A pokud možno všechno najednou. Pak se cítíme zahlcení, přepracovaní, držíme ve vzduchu příliš mnoho talířů a našimi životy se začíná šířit nespokojenost a rozhodovací paralýza.
Navíc všechny nástroje se nehodí pro všechny podnikatele. Když používáme něco, co nám nesedí, nebaví nás to. Psaní článků, tvorbu e-mailů nebo sestavování příspěvků na sociální sítě často prokrastinujeme. A ve výsledku to poznají i naši zákazníci.
Jde to dělat jinak?
Já osobně věřím, že ano. Postup, který se mnohokrát osvědčil mně i mým klientům, je nejdřív pochopit, jací jsme, a podle toho si teprve nastavit marketing.
Udělat první selekci, na které strategie a taktiky se zaměřit, nám může dobře pomoci osobnostní typologie. Tím nemám na mysli zábavné testy v lifestylových časopisech, ale alespoň zdroje typu MBTI.
Já s klienty nejčastěji používám typologii živlů. Vychází z předpokladu, že existují čtyři principy neboli elementy – oheň, voda, země a vzduch. A v povaze každého člověka jeden element (nebo kombinace dvou) převažuje nad ostatními. Jak je to konkrétně u vás, můžete zjistit v testu, jehož autorem je rakouský psycholog, kouč a trenér manažerských dovedností Fritz Hendrich.
Každý živel má své silné a slabé stránky. Když je znáte, víte přesně, na čem můžete v podnikání stavět. Jaký obor si vybrat, kam soustředit pozornost a které marketingové nástroje využít. Naopak chybějící živel či slabiny hlavního živlu vám jasně ukazují, které marketingové nástroje se pro vás nehodí, čeho se v podnikání vyvarovat a co je možné úplně klidně vypustit.
Co se hodí pro který živel
Oheň má silný tah na branku, proto se pro něj nejlépe hodí nástroje se zaměřením na prodej a konverzi. S dominantním ohněm se vyplatí používat vlastní web, SEO, PPC, nebo prvky venkovní reklamy, které přivedou zákazníky do prodejny.
Voda je emotivní a orientovaná na lidi. Proto lidem s převahou tohoto živlu nefungují neosobní nástroje, masmédia a přílišná automatizace. Jako (ryba) ve vodě se naopak budou cítit při osobním prodeji, přímé komunikaci a na sociálních sítích.
Vzduch je jako doma na sociálních sítích. Dobře ovládá také nástroje, jako je affiliate marketing nebo marketing doporučení. Jeho flexibilní a proměnlivé povaze naopak nevyhovují věrnostní systémy a metody, které vyžadují pravidelnost a řád.
Země dobře ovládá systémy, procesy a opakovatelné postupy. Nejlépe ze všech živlů jí fungují slevy, letáky a vzorky zdarma. Potíže bude mít při osobním prodeji, telefonním marketingu a veřejných prezentacích.
Nástroje, vhodné pro konkrétní živly, vám mohou sloužit minimálně jako vodítka, kde začít. A co naopak můžete bez obav přestat dělat. Jakmile se zbavíte zahlcenosti, další možnosti už se před vámi otevřou samy.
Napsat komentář