Obec Koupě se 150 obyvateli a kostelíkem na návsi leží ve Středočeském kraji nedaleko Příbrami. Město či vesnici s názvem Prodej byste ale na mapě České republiky hledali marně. Geografie tak věrně odráží rozšířený společenský postoj – nakupujeme rádi, ale prodávat se nám nechce.
Prodej vyvolává takové množství mýtů a předsudků, že by mu ostatní odvětví lidské činnosti mohla závidět. Právě představy, introjekty a hluboce zakořeněné „pravdy“ často brání drobným podnikatelům uživit se tím, co je baví. A zákazníkům získat zboží a služby, o které by stáli.
Tady je malá hitparáda těch nejrozšířenějších.
1. Jako obchodník se musíte narodit
Když se řekne obchodník, nebo dokonce prodejce, většina lidí si představí agenta s teplou vodou, kterého vyhodíte dveřmi, aby se oknem vrátil zpátky. Prostě ztělesněná dotěrnost, manipulace a společenská neomalenost.
Takové vlastnosti je samozřejmě lepší nemít, takže smysl pro obchod otevřeně přiznává jen málokdo. Zároveň je to opravdu skvělé alibi pro případ, když vyděláváte míň než vaše konkurence, kolega nebo soused.
Úspěšný prodej přitom ve skutečnosti vyžaduje jen pár základních dovedností, kterým se lze poměrně snadno naučit.
2. Prodeje se dá zbavit delegováním
Vytvořili jste výborný produkt, nebo poskytujete skvělou službu? Najmout si externího obchodníka, který vaše know-how dokáže dostat k zákazníkům, se na první pohled jeví jako rozumná a logická volba.
Potíž nastává ve chvíli, kdy vnímáte prodej jako něco nečistého, takže si obchodníka vlastně najímáte na špinavou práci.
Pak se totiž není čemu divit, když se dotyčný skutečně jako gangster zachová a s vašimi těžce vydělanými penězi zmizí v nenávratnu. Zklamání je veliké a víra v prohnilost obchodu zase o něco pevnější.
Chcete-li podnikat dlouhodobě a v oboru, který jste si zvolili, jediným řešením je postavit se k prodeji čelem. Přiznat si, že bez trochy prodeje zůstanou naše výrobky ve skladu a naše dovednosti nevyužité. A začít aspoň trochu prodávat sami.
Dalšího obchodníka pak budete vnímat víc jako kolegu ve zbrani, a méně jako nájemného vraha.
3. Dobrý obchodník prodá cokoli komukoli
Jinak řečeno, vymluví zákazníkovi takovou díru do hlavy, že ochotně kupuje i věci, které vůbec nepotřebuje a nebude používat. Praktiky, používané na často diskutovaných nákupních zájezdech pro důchodce, ale mají s úspěšným obchodem jen málo společného.
Skutečný obchod je výhodný pro obě strany, tedy nejen pro prodejce, ale i pro zákazníka. Proto je také často opakovaný. Dobrý prodejce ví, kdo je jeho zákazník, a nezdržuje se s těmi ostatními. Výhody produktu navíc dokáže podat tak, aby odpovídaly zákazníkovým potřebám.
4. Kvalitní zboží se prodává samo
To je v zásadě pravda, ale má to jeden háček – musíte lidem umožnit si ho koupit. Celá řada firem v tom zákazníkům dokonce aktivně brání.
Ano, mluvím o všech těch neoznačených provozovnách, které nelze najít na mapě. O webových stránkách, ze kterých není jasné, co je produkt a kde se dá koupit. Nebo o e-shopech, kde vás ani půlhodina marného klikání nepřivede k tlačítku „odeslat objednávku“.
Otvírací doba, kryjící se s pracovními hodinami většiny firem a úřadů, už je víceméně třešnička na dortu.
Prodávat zkrátka nutně neznamená ztratit morální kredit a zařadit se po bok nejrůznějším šejdířům a vydřiduchům. Znamená to sloužit zákazníkům a hledat oboustranně výhodná řešení. Zkuste to tak brát. Třeba se něco změní.
Napsat komentář