Co všechno musíte dělat, abyste měli dostatek zákazníků? Zejména v on-line prostředí se na vás pravděpodobně odevšud valí různé návody a nástroje, bez kterých se v podnikání zaručeně neobejdete. Je těžké jim jenom věnovat pozornost, natož vyhodnotit, co z toho znamená skutečný přínos pro váš byznys. Většina drobných podnikatelů, které potkávám, se nachází ve stavu permanentního zahlcení. Tak jsem se pokusila sepsat, pár tipů, jak z toho ven.

První pomoc

Zahlcení může být i akutní stav. Už je toho na vás prostě moc. Přestáváte vnímat jakékoli další podněty nebo informace, buší vám srdce, cítíte se vyčerpaní, máte nedostatek kyslíku a pocit, že vám praskne hlava. V podstatě nejde o nic jiného než o stresové symptomy.

Co s tím?

  • Zastavte se. Chápu, že zrovna v takové chvíli máte pocit, že to nejde. Ale zkuste utéct někam ven na čerstvý vzduch, do jiné místnosti, kde budete sami, nebo se přinejhorším aspoň zavřete na záchodě. A zkuste se dostat z přetížené hlavy zpátky do těla.
  • Chvíli jenom seďte nebo stůjte a dýchejte. Vnímejte, jak vám vzduch vstupuje nosními dírkami dovnitř a zase ven. Sledujte pravidelný rytmus nádechů a výdechů, dokud se váš dech neprohloubí a nezklidní.
  • Začněte se hýbat. Protáhněte se, zaskákejte si na místě, nebo se dlaněmi lehce poplácávejte po nohách, po pažích a po těle.
  • Uzemněte se. Představujte si, že z vašich chodidel vyrůstají malinké kořínky, které pomalu zapouštíte až k jádru země.
  • Vyzkoušejte EFT. Prsty jedné ruky si začněte jemně klepat na malíkovou hranu ruky druhé (tzv. karate bod). A v duchu, nebo ještě lépe nahlas, si opakujte: I přestože se cítím zahlcená/ý, mám se rád/a. I přestože je toho na mě moc, akceptuji se a přijímám. (Více informací o této metodě najdete třeba tady.)

Ať už vyzkoušíte kterýkoli postup nebo jejich kombinaci, po chvíli byste měli cítit, jak se vám ulevuje.

TIP: Podrobnější návod, jak se uzemnit, najdete v článku bodyterapeutky Zuzany Bestové.

Dlouhodobá řešení

Zvládnout akutní stav je jedna věc. Druhá nastavit si byznys tak, aby vám stavy silného stresu vytvářel co nejméně. Mně se osvědčují třeba následující strategie.

1. Soustřeďte se na to podstatné

Podnikání je už z definice činnost, vykonávaná za účelem zisku. Jako podnikatelé každý den děláme spoustu věcí. Ale zdaleka ne všechny mají na ten zisk skutečně vliv.

Zkuste si malý experiment. U každé činnosti, do které se dnes pustíte, si zkuste říct, proč ji děláte. Pomáhá vám zlepšit službu zákazníkům? Rozvíjet byznys? Nebo se jejím prostřednictvím snažíte především potěšit vlastní ego?

Zahlcení může způsobovat i to, že se snažíme dostát vlastním (někdy nesmyslným) nárokům a očekáváním. Zkuste se zamyslet nad tímhle:

  • Nemusíte být na všech sociálních sítích. Vyberte si jednu z nich a další přibírejte až ve chvíli, kdy na to máte opravdu čas a kapacitu.
  • Leštění vaší značky a vizuálů může být stejně dobře marketingový nástroj, jako forma prokrastinace. (Dokonce na to existuje slovo: procrastibranding.)
  • Destruktivní účinky na podnikání může mít i perfekcionismus. Spoustu věcí, které se snažíte dotáhnout k dokonalosti, váš zákazník vůbec neocení (nebo ani nevnímá). Zkuste občas vypustit do světa něco, co vaše nároky na dokonalost vůbec nesplňuje. A sledujte, co se stane (hint: ve většině případů vůbec nic).

2. Řiďte se srdcem

Když něco není pro vás, vaše intuice to většinou ví. A dává vám to i dostatečně najevo. Problém je, že jí většinou nejsme zvyklí naslouchat, nebo se ji snažíme přebít rádoby racionálními argumenty. Spolupráce a nápady, před kterými nás varovala už na úplném začátku, pak docela zbytečně necháváme dojít až do hořkých konců.

Hlas srdce je podle mě nástroj, který je škoda nevyužít. K čistě racionálnímu a logickému pohledu vám doplní další rozměr. A když se trochu potrénujete v naslouchání, zaručí, že vaše projekty i marketingové nástroje s vámi budou v souladu. Zejména, pokud patříte mezi tzv. vysoce citlivé (HSP).

Až budete příště stát před nějakým podnikatelským rozhodnutím, zkuste ho nejdřív nechat projít přes svoje tělo. Sledujte, jestli cítíte spíš radostné chvění a hluboké přijetí, nebo se někde objevuje napětí, obavy a pochybnosti. Jakmile se podobné signály naučíte vnímat, podnikatelská rozhodnutí vám půjdou rychleji a s větší jistotou.

3.     Plánujte

Co mám na ty sítě pořád dávat?“ Pokud si tuhle otázku často kladete, nejspíš je na čase si přiznat, že vám chybí konkrétní strategie.

Já osobně začínám tím, že si otevřu roční kalendář a zamyslím se nad tím, co všechno mě v následujících 12 měsících čeká. Zaznamenám do něj opakující se události, na které nemám vliv (například Vánoce). Pak termíny, které si volím (to je třeba dovolená, pravidelné slevy nebo možné termíny uvedení nových kurzů a produktů).

Další věci se vztahují k určitému období roku. Já pracuju s fázemi měsícesvátky kola roku. Podobné sezónní věci, které se v různých obměnách opakují každý rok, určitě najdete i ve vašem oboru.

Všechna témata si k příslušným datům zapíšu do publikačního kalendáře. Mezery pak vyplním nadčasovým obsahem, jako jsou starší články, citáty, nebo příspěvky o e-knihách a on-line kurzech k samostudiu.

Napsat příspěvek na předem dané téma je většinou rychlejší a méně frustrující, než zírat na prázdnou stránku v textovém editoru.

TIP: Plánování příspěvků vám usnadní specializovaný nástroj. Já už roky používám Buffer, dalších 11 najdete v tomhle článku.

4.     Recyklujte obsah

Stresuje vás pocit, že musíte tvořit pořád něco nového? Psát články na web, točit videa, tvořit grafiky a podcasty. Přitom to, co vytvoříte, získá jenom pár lajků a zmizí v propadlišti dějin?

Vytvářet nový obsah samozřejmě dává smysl. Ale přinejmenším stejně důležité (a efektivní) je opakovaně využívat to, co už máte.

Proč?

  • Vaše příspěvky na sociálních sítích skutečně vidí jen zlomek vašich fanoušků. V případě Facebooku se často mluví o zhruba 10 %, ale v reálu to nejspíš bude ještě méně.
  • K tomu, abychom si něco zapamatovali, to potřebujeme vidět minimálně 4-7x.
  • Lidé jsou zaneprázdnění a ztrácejí pozornost. Velmi rychle zapomínají, že něco viděli nebo četli. A za pár měsíců jim to znovu připadá úplně nové.
  • Nejvíce vnímáme to, co je pro nás právě teď aktuální. Například článek o tom, jak řešit bolesti zad, oceníme mnohem více ve chvíli, kdy nás záda opravdu bolí, než v okamžiku, kdy ho autor poprvé publikoval.
  • Když se opakovaně díváte na film, pokaždé si všímáte jiných detailů. Totéž se děje, když vícekrát čtete knížku. Proč by to samé nemohlo platit i o blogových článcích a příspěvcích na sociální sítě?

Jediný člověk, který opravdu vidí a poctivě čte všechny vaše příspěvky… jste vy sami. Takže se nebojte svůj obsah publikovat znovu. Můžu vám slíbit, že i vaši klienti to ocení.

5. Dávkujte

Na tenhle princip jste možná už narazili v angličtině pod názvem batching content. Místo toho, abyste tvořili každý příspěvek zvlášť, spojíte podobné činnosti dohromady. Jednak strávíte méně času přípravou, jednak snáze chytíte flow a práce vám půjde lépe od ruky.

Představte si třeba, že chcete natočit video. Potřebujete k tomu nastavit kameru nebo fotoaparát na stativ, rozmístit světla, vyladit pozadí za vámi, hezky se obléknout, namalovat si obličej, rozhýbat pusu… 5minutový videopříspěvek vám tak snadno zabere celé dopoledne. Když už ale máte všechno připravené, natočit místo jednoho pět videí vám zabere jen pár desítek minut navíc.

Stejně můžete postupovat s psanými příspěvky. Mně to funguje i pro plánování denního programu. Mám vyhrazené dny na schůzky a konzultace a dny, které trávím sama hlubokou prací. Ušetřím nejen čas, ale především energii, kterou bych jinak strávila přípravami a přepínáním.

Jaké metody a tipy pomáhají se zahlcením vám?

 

Foto Elisa Ventur, Unsplash