Začínáte podnikat a řešíte, kde seženete první zákazníky? Nebo už nějakou dobu fungujete, ale ještě máte volnou kapacitu, kterou byste mohli zaplnit? Případně máte zákazníků dostatek, ale velká část z nich nejsou lidé, pro které byste chtěli pracovat? Vyzkoušejte postup, který ve své firmě Braid Creative používají Kathleen Shannon a Tara Street.
The Chalkboard Method
Svému postupu říkají metoda černé tabule. Je to vizuální nástroj pro získávání klientů, ale také tvorbu podnikatelských vizí, formování značky, určování cílů a plánování tržeb i obsahu v malých firmách.
Základní věc, kterou budete potřebovat, je černá tabule. Kathleen a Tara měly celou jednu stěnu v kanceláři vymalovanou černou popisovací barvou. První pokusy vznikaly na téhle stěně, odkud se vžil i název.
Stejnou službu samozřejmě udělá i flipchart, bílá psací nástěnka nebo kus balicího papíru. Cokoli máte právě po ruce. Důležité je, aby to bylo dostatečně velké a vizuální. Dál si připravte ještě popisovače, vhodné pro vaši tabuli, a 30-60 minut času.
Abyste získali nové klienty, musíte pro ně udělat místo. Braid Creative
To je základní princip. Vakuum není přirozený stav. Jakmile někde vznikne kus volného místa, příroda se ho snaží nějak zaplnit. Metoda černé tabule to umožňuje udělat jednoduchým a vizuálním způsobem. Když pro své klienty vytvoříte fyzický prostor, přijdou.
Nejdřív si ujasněte, co přesně chcete.
Jsou to klienti na dlouhodobou spolupráci? Nebo potřebujete zaplnit fyzický kurz, on-line kurz nebo masterminding? Prodat určitý počet výrobků? Metoda černé tabule se týká cílů obecně, proto ji můžete použít i pro počet dokončených projektů, veřejných vystoupení, fanoušků na Facebooku nebo odběratelů newsletteru.
To, co chcete, si nejdříve sepište na papír. Cíle mají být měřitelné. Proto k tomu přidejte konkrétní čísla – kolik nových zákazníků chcete? Ideální počet není „co nejvíc“, ale tolik, kolik v pohodě zvládnete, aniž byste ze svého podnikání ztratili radost.
Určete si časový rámec.
Podívejte se na svůj seznam. Kolik klientů chcete získat týdně, měsíčně, čtvrtletně nebo ročně? To vám pomůže určit, jaké množství místa potřebujete vytvořit.
Kathleen a Tara sestavují a vyhodnocují svou tabuli na čtvrtletní bázi: „Vyhovuje nám rozdělit si rok na čtvrtiny. Dává nám to dost času plnit naše cíle, a přitom se jimi necítíme zahlcené. Kvartál je zároveň dostatečně krátký na to, abyste pro splnění svého snu udělali alespoň jednu malou věc každý den.“
Dejte to na tabuli.
Když víte, co chcete a kolik toho chcete, zbývá poslední krok: na tabuli si připravte tolik volných míst, kolik klientů potřebujete.
První tabule v Braid Creative obsahovala pouze 12 očíslovaných řádek pro 12 nových klientů. Od té doby se jejich systém vyvinul, takže obsahuje různé typy klientů podle různých produktů, speciální projekty, digitální produkty, a dokonce i růst newsletteru a sociálních médií.
Očekávejte nečekané.
I když máte jasné cíle, život nejde naplánovat do nejmenších podrobností. Občas se stanou věci, které jste si nedokázali ani představit, natož na nich stavět nějaké cíle. Tím mám na mysli zejména události, které vás překvapí příjemně – skvělé klienty navíc, nečekané možnosti publicity nebo nové obchodní příležitosti. Proto se nelimitujte. A na tabuli si nechte kousek místa i na „něco navíc“.
Přidejte mantru nebo afirmaci.
Kathleen a Tara mají ve zvyku na každou tabuli přidat ještě mantru nebo afirmaci. Připomene vám, že úspěch není jen o zaplnění prázdných míst. Ale i o tom, jak se ve svém podnikání chcete cítit. Vaše afirmace může znít třeba „Přitahujeme ideální a dobře platící klienty.“ Můžete také použít jen jedno slovo, například RŮST, HOJNOST, nebo PROSPERITA.
Metoda černé tabule je způsob, jak si „obyčejné“ plánování okořenit trochou magie. Máte pochybnosti, jestli to funguje? Prostě to vyzkoušejte.
Přehledný návod ke stažení v pdf (v angličtině) najdete tady
Foto Neven Krcmarek, Unsplash
Zdravím a když mám eshop jak si udělám prostor v eshopu nebo jak to připravit?
Máte pravdu – tahle metoda je mířená spíš na lidi ve službách. V e-shopu bych prošla jednotlivé produkty nebo skupiny produktů (nevím, co prodáváte ani kolik toho v e-shopu máte) a vyřadila, co už nechcete prodávat. Hodí se taky udělat inventuru a srovnat všechny stavy skladových zásob podle skutečnosti. Na tabuli bych si pak psala měsíční obrat, kterého chci dosáhnout, denní obrat, počet objednávek, případně průměrnou velikost objednávky. Možná najdete ještě nějakou metriku, která je pro vás důležitá a kterou pravidelně sledujete.
Fajn článek. Stručný, jasný, Inspirativní.
To mě těší, děkuju!
Super článek díky za zajímavý tip!
Já děkuju za komentář!
Může to být pro citlivé jedince tak trochu kontraproduktivní? Z mého pohledu – něco si nastavím a pokud nesplnim plán, mám z toho deprese. Když vím, že je konec měsíce a já si nastavila 1 klient za měsíc, a ten se prostě neobjeví, bude mě to zatezovat víc, než když tento plán nemám. Jaky na to máte pohled?
Děkuji za otázku! Podle mě ne. Protože tahle metoda není o nastavování cílů, které byste následně měla plnit. Jejím smyslem je stanovit si záměr a vytvořit prostor pro to, aby se naplnil. Zkuste to pojmout jako experiment. Připravte si tabuli a počkejte, co se stane. Když se to nepovede napoprvé, prostě pokus zopakujte. Říkejte si, že jenom testujete, jestli to funguje.
BTW, není jeden klient na měsíc i v oblasti webdesignu trochu málo?
Nový pohled na věci…Miluju velké tabule! Díky Madlo!
Já taky :-) Díky za komentář!