Když se řekne marketing, většina lidí si představí reklamu. Občas dokonce dostávám i takové poptávky na marketingové poradenství: „Řekněte mi, kde si mám zaplatit tu inzerci, aby mi zákazníci začali chodit.“ Podle mě má ale marketing mnohem širší záběr. Malá firma může k dosahování svých cílů efektivně využívat i nástroje, které nemají s reklamou vůbec nic společného.
Zákazníky bylo donedávna potřeba nahánět síťkou jako motýly. Zaujmout, odchytit a doslova dotlačit k nákupnímu rozhodnutí. Jenže… když vás někdo honí, máte tendenci utíkat.
A tak se zrodil obsahový marketing. Místo plácání síťkou kolem sebe stačí připravit zákazníkům voňavou a lákavou zahradu, do které se budou sami slétat.
Jaké to má výhody?
- Můžete lépe cílit. Venkovní reklama i masmédia už z principu oslovují širokou veřejnost. Někdy až moc širokou. Jste-li živnostník nebo malá firma, nepotřebujete oslovit co největší počet lidí, ale pokud možno jen ty, kdo mají potenciál kupovat vaše produkty a služby. Tedy vaše skutečné zákazníky. Velká korporace si může dovolit střílet naslepo z brokovnice či kulometu a doufat, že něco trefí. Pro malé firmy je efektivnější vzít si malorážku a pořádně mířit.
- Ušetříte peníze. Reklama je vždy finančně náročná. Náklady na oslovení jednoho zákazníka sice mohou být malé, jako je tomu u televizní a venkovní reklamy. Zákazníků je ale potřeba oslovit velký počet, aby to vůbec k něčemu bylo. Marketingové rozpočty malých firem mají své limity. Efektivnější než vynakládat velké peníze je hledat chytrá řešení.
- Všechno změříte. Když do něčeho strkáte peníze, je dobré vědět, kolik se jich vrátilo. Zvlášť, když to nejsou anonymní korporátní „peníze jiných lidí“, ale vaše vlastní. Návratnost nestačí odhadovat, lepší je ji změřit nebo vyčíslit. Většina tradičních reklamních nosičů (s čestnými výjimkami, jako jsou například PPC systémy) moc dobře měřitelná není. Z marketingových nástrojů je proto vhodné si vybírat ty, u nichž lze jednoznačně říct, kolik stály a co přinesly.
Ačkoli to tak může vypadat, nejsem odpůrcem reklamy jako takové. Jsou situace, pro které se velmi dobře hodí. Třeba když chcete rychle vyprodat sklad, naplnit konferenci, nebo získat nové fanoušky na Facebooku.
Chcete-li ale budovat dobré jméno své firmy nebo značky, podpořit loajalitu zákazníků, či rozšířit povědomí o nové službě nebo produktu, jiné nástroje mohou být zkrátka efektivnější.
Které? Třeba videomarketing, blogging, networking, pořádání webinářů, e-mailing, nebo marketing doporučení. K marketingovým nástrojům patří také zajímavý příběh, značka, nebo správně nastavená cena.
Jak jednotlivé nástroje používat? Jak poznat, že se pro vás hodí, a jak s nimi začít? Které kroky je třeba podniknout, a jak je propojit dohromady? Právě o tom je moje e-kniha Marketing bez reklamy.
Stručně, jednoduše a srozumitelně vás provede používáním nástrojů, které vám pomohou získat nové zákazníky úplně bez reklamy. Všechny postupy jsou maximálně praktické, takže je bez problémů zvládnete. A možná vás to začne i bavit.
Super článek, děkuji za něj. Konkrétně Inbound marketing je v poslední době velmi populární, a nahrazuje jak reklamu, tak „klasickou“ optimalizaci pro vyhledávače.
Já děkuji za komentář.
Čím víc se orientujeme na sociální sítě a řekl bych, že nám to docela jde. Tím víc ti dávám za pravdu. Stačí přistoupit na myšlenku, že marketing je vlastně rozhovor. Čím víc nasloucháme druhé straně, tím míň potřebujeme prostředků k tomu, abychom jí zaujali.
Marketing bez reklamy kultivuje trh a vztah zákazník – značka. Odpovídá na potřeby zákazníka, když skutečně vyvstanou a to myslím prohlubuje vztah ke značce. Z reklamy, zvlášť v ČR (myslím i vývěsní štíty na obchodech) mám pocit, že nás přesvědčuje o potřebách, které nemáme. Staneme se zákazníky, ale bez skutečné potřeby nevznikne žádná hlubší vazba. Příště se necháme ukecat reklamou od někoho jiného.
Jirko, díky moc za komentář. Tu proměnu marketingu jsi podle mě vystihl přesně.
Zaujal mne Magdaleno váš titulek, pro tento článek. Odpověď na otázku, zda lze dělat marketing bez reklamy je značně subjektivní (díky mnoha různým výkladům pojmu „marketing“), nicméně též odpovídám „Ano“. Domnívám se, že do marketingu firmy patří většina jejích projevů – např. oděv zaměstnanců, jejich chování při obědě v restauraci, na odborných přednáškách atp. Tedy i činnosti mimo reklamu :o)
Michale, díky za komentář! Já to vidím úplně stejně.