Na většině konzultací, které mám s klienty, se dříve či později dostaneme k webu. Podle mě je totiž web jakýmsi zrcadlem vašeho podnikání. Vyvíjí se a roste spolu s vámi. A většinou ukazuje vaše kořeny, stav, v němž se právě nachází váš byznys, i výzvy, kterým aktuálně čelíte.
Na weby se nedívám izolovaně, ale porovnávám si je s lidmi, kterým patří. Někdy je prezentace s člověkem zcela v souladu. Ale častěji jde trochu jiným směrem. Ukazuje věci, kterých si dotyčný podnikatel zatím nevšiml, nevěnoval jim pozornost nebo na ně jednoduše neměl čas. A to je škoda, protože web může být vaším nejsilnějším obchodním nástrojem.
Je vůbec potřeba nějaký web mít?
Znám podnikatele, kteří úspěšně fungují i bez vlastních internetových stránek. Místo nich mají třeba sociální sítě, jednoduchou landing page v e-mailingovém programu, nebo zápis v některém z podnikatelských katalogů. Takže pokud vám připadá, že podnikat se dá i bez webu, sama bych s vámi ještě před pár lety souhlasila.
Ale v současné době už podnikatelům jednoznačně doporučuju vlastní web mít. Dosahy sociálních sítí klesají, pravidla se mění. Proto mi nepřijde rozumné si stavět reputaci na cizích platformách. Sociální sítě, landing pages i různé katalogy mohou být skvělý doplněk. Ale dává mi smysl mít na internetu svoje místo, které máte plně pod kontrolou.
Vaše webové stránky jsou středem vašeho digitálního ekosystému, stejně jako kamenná prodejna. Záleží na tom, jaký dojem zákazník má, když vstoupí, a také na tom, co si o vás myslí ještě předtím, než překročí práh. Leland Dieno
Co váš web říká o vás?
Z vašeho webu se většinou dá poznat následujících pět věcí.
Kdo jste a o čem je váš byznys
Tohle je přesněji věc, která by z vašeho webu vyplývat měla, ale ne vždycky se to děje. Navíc to většinou nepoznáte sami. Protože vy sami dobře víte, co je náplní vašeho byznysu a v čem jste výjimeční. Otázka je, jestli to z vaší prezentace pozná i někdo další.
Proto si to otestujte. Ukažte svou úvodní stránku pár lidem. Ideální je, když mezi nimi nebude ani váš partner, ani vaše matka, ale zato pár skutečných zákazníků.
Ptejte se konkrétně. Tak třeba:
- Co můj web říká, že dělám?
- V čem jsem jiná/jiný než konkurence?
- Na jakou skupinu lidí cílím?
Výsledky vás možná překvapí. Protože věci, které vnímáte vy, ani zdaleka nejsou čitelné navenek. Druhá věc je, nakolik máte odvahu se za svou práci postavit. A napsat si hned do úvodního sloganu to, co uvnitř skutečně cítíte. Někdy je to náročný proces, ale výsledky za to stojí.
Jak vážně to s podnikáním myslíte
Vnímáte to, co děláte, primárně jako byznys, nebo je to spíš hobby? Vůbec nemám nic proti koníčkům. Jen jsem toho názoru, že se to nemá míchat. Když máte web primárně pro zábavu, aktualizujete ho zpravidla ve chvíli, kdy na to máte náladu. Ne když se ve vaší realitě něco mění. Také klidně může být na řešení zdarma, takže vás nemusí stát ani korunu. A až tak nevadí, když na něm blikají cizí bannery nebo kontextové odkazy.
Oproti tomu profesionální web:
- Má vlastní doménu. To znamená, že mezi vaším názvem a koncovkou .cz není nic dalšího (například webnode, wz, kvalitne, estranky apod.).
- Visí na vlastním hostingu nebo placené platformě. Takové, která garantuje funkčnost, spolehlivost a provoz bez reklam.
- Je aktuální. Takže obsahuje vaši současnou nabídku služeb, aktuálně platné ceny a funkční kontakty. Naopak na něm nenajdete tři roky staré semináře, na které už se nejde přihlásit, ani vaše fotky, na kterých si dávno nejste podobní.
- Funguje. Tlačítka vyvolávají příslušné akce, odkazy někam vedou, položky menu nekončí chybovou stránkou a vyplněný kontaktní formulář skutečně dorazí do vaší e-mailové schránky. Chyby se samozřejmě mohou stát a stávají, ale celkově zanedbaný web se prostě pozná.
- Dodržuje váš grafický styl. Ladí dohromady s vašimi vizitkami, grafikou pro sociální sítě i s cedulí na domě. Používá stejné barvy, fonty a grafické prvky, podle nichž jste jasně rozeznatelní.
Pokud je pro vás web podnikatelským nástrojem a vizitkou vůči zákazníkům, měl by splňovat všechny profesionální náležitosti.
Nepotřebujete dokonalý web. Potřebujete web, který přináší výsledky. Michal Hudeček
Kdo je váš klient
Když se podívám na váš web, většinou jsem schopná podle něj dát dohromady základní charakteristiku vašeho zákazníka.
- Je to muž nebo žena?
- Kolik je mu zhruba let?
- Je to člověk z byznysu, nebo soukromá osoba?
- Má převahu ohně, vody, země, nebo vzduchu?
- Dá spíš na racionální argumenty, nebo u něj hrají prim emoce?
- Co potřebuje? Pro co si k vám přichází?
- Jaké jsou jeho strachy a obavy?
Schválně si tuhle hru zkuste zahrát taky. A pak to, co zjistíte, porovnejte s charakteristikou vašeho ideálního klienta. Sedí? Nebo jste možná právě získali odpověď na to, proč vás neustále kontaktují určité typy lidí, se kterými nechcete spolupracovat…
Úspěšný web dělá tři věci: přitahuje správné návštěvníky, vede je k hlavním službám nebo produktům, které nabízíte, a sbírá kontaktní údaje pro budoucí komunikaci. Mohamed Saad
Jak moc jste ochotni prodávat
Podnikatelské weby většinou mají jeden a ten samý cíl: prodávat produkty nebo služby. To neznamená, že byste na webu museli mít přímo e-shop. Když nabízíte služby, často to ani nedává smysl. Jsou i jiné způsoby, jak přivést zákazníky k nákupu. Otázka zní, jak moc je na svém webu využíváte.
Když máte zábrany prodávat:
- Na webu chybí jakákoli CTA, neboli výzva k akci.
- Tlačítka jsou malá, nevýrazná a až na konci stránky. Nebo na webu nejsou vůbec.
- Jednotlivé stránky končí v mrtvém bodě. Nedáváte návštěvníkům žádná vodítka, kam pokračovat.
- Popisky produktů a služeb neobsahují důvody, proč si je objednat, ani vysvětlení, komu a s čím mohou pomoci.
- Necháváte potenciální zákazníky se domýšlet, jak si službu mají objednat.
- Místo do objednávkového formuláře nebo rezervačního systému směřujete lidi na stránku s kontakty.
S nápravou můžete začít u sebe. Probrat s terapeutem nebo koučem, co vám brání být vidět a prodávat. A teprve, když si bloky zpracujete, upravit texty na webu. Nebo postupovat opačně. Začít webem a nechat psychiku, ať se přizpůsobí. Obě cesty už jsem v praxi viděla fungovat, takže si stačí vybrat tu, která je vám bližší.
Kam se svým podnikáním míříte
Vaše webové stránky mají ukazovat, kým budete za 12-18 měsíců. Do svých sdělení musíte dorůst. Merel Kriegsman
S tímhle citátem velmi souzním. V ideálním případě byste totiž měli svůj web dobíhat. Mnohem častěji se ale stává, že za vámi kulhá. A věci, které o sobě na webu prohlašujete, už s vaším současným já moc nerezonují.
Mně se osvědčilo používat web jako kotvu. Sestavit si vizi a plán, jak by můj byznys měl fungovat za rok či dva od tohoto okamžiku. A tyhle myšlenky pak vtělit do textů, fotografií a grafiky.
Pokud chcete, aby váš web skutečně odpovídal tomu, kdo jste, a podporoval váš byznys, ráda se na něj podívám. Pomůžu vám sladit vaši internetovou prezentaci s vaší osobností a nasměrovat ji ke skutečným výsledkům. Stačí se objednat na konzultaci.
Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics
Krásně sepsáno, Madlo. Díky Tvému článku vidím, jak moc jsem za poslední rok v podnikání pokročila. Děkuju za článek i Tvou podporu. Web jako kotva, kde chci být za rok a půl až dva, to se mi líbí. Teď jsem ale ráda, že tam mám konečně i dvě novinky, které chci cíleně nabízet
Tak to jsem moc ráda, Katy! Díky za spolupráci i za komentář!
Madlo, boží. Kavky svůj web milují. Ale mám pocit, že si ti musím pořád nějak obhajivat. Platím si, ó hrůzo, mioweb a jsem moc spokojená. Bo jsem sama sobě webmasterem. Dík za tvůj článek, máš pravdu, musím se dívat víc dopředu a doplnit tam i ty věci do portfolia, který jsou zatím spíš okrajový. Palmovka třeba. Zrovna včera jsem na to narazila, že jí pořádně nikde nemám. Ahooooj
Hani, to je zajímavej pocit :-) Jsem ráda, že jsi se svým webem spokojená. Když Ti Mioweb vyhovuje, není důvod to měnit. A na fotky z Palmovky se těším.
Úplně bych nesouhlasil, že dosahy na sockách jsou malé, já naposled měl na LinkedInu příspěvek se čteností 70.000 lidí, a běžně mám +- 5.000-10.000, na webu bych to nikdy zadarmo neudělal.
I socky se musí umět dělat, a LinkedIn je vysloveně disciplína se to naučit.
Je spousta oborů, hlavně B2B kde web je jen vizitka, a 90% se děje přes doporučení a kontakty, a funguje to jinak – publikuji na sockách, lidi si mě pamatují, pak jsou ochotni mi reagovat na zprávy a bavit se se mnou -> buduji síť kontaktů.
Samozřejmě pokud jde o masáže, restaurace nebo třeba penzion, web je fajn, hlavně u B2C.
Myslím, že hodně lidí (v mé bublině IT) web přeceňuje, a pak nejsou schopni reagovat rozumně na poptávku, vůbec nemají obchodní skill, a myslí si, že to ubijí super webem stylem „Nabízíme komplexní služby“ (proboha hlavně ať už někdo nepoužívá slovo komplexní služby).
Myslím, že u B2B je obchod značně důležitější než marketing.
Máte pravdu, spousta firem web jako vizitku má. Ale že se to tak obecně dělá ještě neznamená, že to navěky bude funkční dlouhodobá strategie. Mně to prostě přijde krátkozraké. Ano, i socky se musí umět dělat. Ale když ty socky jednoho krásného dne někdo vypne, a nad tím, jestli se to stane, máte přesně 0 % kontrolu, vaše dosahy na nich budou přesně tam, kde sláva Indiánů. Co se týče budování kontaktů, tam s Vámi úplně souhlasím. A obchodní dovednosti taky nejsou od věci.
Magda moc děkuji,
toto jsem si potřebovala přečíst. Přemýšlet o stránkách tak, jak se vidím za rok dva. Teď jsou za mnou tak, že ani moje záda už nevidí. Musím se zastavit a nechat je mě předběhnout . Děkuji
Rádo se děje. Jen mě napadá, že aby vás web předběhl, na to se nemusíte zastavovat :-) Držím palce.
Ahoj Madlo, díky za podnětný a přitom jednoduchý návod, jak si krok za krokem web klidně vyladit :)
Pro mě je teď aktuální tvůj tip v závěru: „Mně se osvědčilo používat web jako kotvu. Sestavit si vizi a plán, jak by můj byznys měl fungovat za rok či dva od tohoto okamžiku. A tyhle myšlenky pak vtělit do textů, fotografií a grafiky.“
Takhle mě nenapadlo se na to dívat a přináší to super rozlet.
Rádo se děje! Jsem ráda, že jsem tě inspirovala.