Nemám co na sebe. Ten pocit mě pronásledoval řadu let. Přitom jsem vlastnila víc než metrovou skříň plnou sak, kalhot, sukní a košil. Problém většinou byl z toho poskládat něco, v čem bych tu chvíli mohla a chtěla odejít z domu. Můj šatník byl neustálým zdrojem nespokojenosti a frustrace. Nejhorší bylo, že ani další nákupy nepomáhaly. Nakonec jsem zase stála před nacpanou skříní s pocitem, že nemám co na sebe.
Šatník jsem vyřešila minimalistickým způsobem. Místo pořizování nových věcí jsem jich polovinu dala pryč. Všechno, do čeho jsem se nevešla, neslušelo mi to nebo to nebylo s čím kombinovat. Zbyla mi přehledná půlmetrová skříň, ze které ať ráno vytáhnu cokoliv, odcházím spokojená.
Stejné trable jako já se šatníkem má spousta lidí s propagací své firmy. Marketingových nástrojů je tolik, že je obtížné si z nich vybrat, natož je nějak zkombinovat dohromady. Když pořídíte něco dalšího, výsledkem je další frustrace. A to nemluvím o tom, kolik peněz to všechno stálo.
Co s tím? Zkuste na marketing použít stejné principy, které fungovaly na můj šatník.
1. Najděte si svůj vlastní styl.
Některé věci vypadají úžasně. Na ramínku nebo na někom jiném. Ale když si je vezmete na sebe vy, není to ono. Střih vám úplně nepadne, barva nejde k pleti, nebo to prostě není váš styl. Občas se je snažíte nosit – koneckonců nestály zrovna málo. Ale nakonec jste rádi, když se z nich můžete převléknout.
S marketingovými nástroji je to stejné. Fungovat vám budou jenom ty, ve kterých se cítíte dobře. Už od školy nesnášíte psaní? Nenuťte se blogovat. Jste založením introvert? Nemusíte řečnit na každé konferenci, ani být na všech sociálních sítích.
Sledovat všechny módní trendy nedává smysl ani v marketingu. Nebojte se opustit, co vám nevyhovuje. A na tom, co sedí, si postavte konzistentní strategii.
2. Vsaďte na detail.
Chodím převážně v černé a v šedé. Zdaleka nejvíc komplimentů dostanu, když si na nenápadné sako přišpendlím nápadnou, třeba červenou, brož. Všichni se dívají na brož a nikdo nevěnuje pozornost tomu zbytku.
Znám pár lidí, kteří si ze zajímavého doplňku udělali součást své osobní značky. Takže pak slyšíte „To je ten s těmi motýlky!“ nebo „To je ta, co nosí ty korále!“ (Jestli vás teď napadla nějaká konkrétní jména, alespoň vidíte, jak to funguje.)
V marketingu je nejdůležitější zapamatovatelnost. A zajímavý detail je přesně to, co vám ji pomůže zajistit. Najděte si jednu věc, se kterou si vás lidé mají spojovat. Volnonožcům postačí již zmíněný kousek oděvu. Jste-li firma, pak to může být třeba barva (T-Mobile), slogan (Das Auto), obal výrobku (Coca-cola), logo (Nike) nebo maskot (třeba já jsem ta s tou čarodějnicí).
3. Zjednodušte si to.
Můj bývalý šatník byl noční můra nejen na nošení, ale hlavně na údržbu. Polovina věcí se musela chemicky čistit. Druhá polovina žehlit nebo alespoň prát v ruce.
Abych se znova nedostala do stejné pasti, dávám si pozor už při nakupování. Čtu etikety a přemýšlím nejen o tom, s čím to budu nosit, ale také s čím to budu prát.
Podobně v marketingu.
Čím je něco složitější, tím větší je pravděpodobnost, že to nebudete dělat. Takže si nastavte procesy tak, aby byly schůdné a jednoduché.
Mně pomáhají tyhle chytré nástroje:
- Buffer – Naposílám mu všechno, co chci zveřejnit na sociálních sítích. Příspěvky jednoduše upravím a seřadím. A on už se postará o to, že včas odejdou.
- Mailpoet – Jednoduchý a elegantní plugin pro WordPress. Každý měsíc v něm snadno sestavím a odešlu newsletter. Postará se o nedoručené e-maily a vytváří přehledné statistiky otevření.
- Trello – Skvělý nástroj pro plánování a řízení projektů. Používám ho jako publikační kalendář, kde si dopředu plánuji příspěvky na blog i obsah budoucích newsletterů.
Které nástroje šetří práci vám?
Foto Priscilla Du Preez, Unsplash
Kdyby taková skvělá přirovnání uměli využívat i učitelé, hned se nám všem žije líp. Moc pěkný článek.
Děkuju! :-)