Hledáte něco na internetu, nebo jen tak procházíte Facebook. Najednou vám padne do oka váš vlastní text, obrázek nebo produkt. Na webu vaší konkurence. Podobnou zkušenost má většina lidí, kteří podnikají v on-line prostředí nebo se živí hlavou. Říkat si, že když vás kopírují, nejspíš to děláte dobře, moc nepomáhá. Místo toho zkuste některé z následujících sedmi kroků.

1. Neberte si to osobně.

Sledovat, jak z vaší práce a kreativity profituje někdo jiný, vás může naštvat nebo dohnat k slzám. Vypjaté emoce ale k řešení nevedou. Proto se snažte citově od-angažovat. I když svou práci děláte srdcem a vkládáte do ní veliký kus ze sebe, není to vaše miminko. Je to byznys. A tak je to potřeba brát.

I když se vám možná nejvíc ze všeho chce zvednout telefon nebo rovnou baseballovou pálku a vymazat kopírovače z povrchu zemského, zadržte. Místo toho nejdřív udělejte něco, co vám pomůže zvládnout první nápor emocí.

  • Zhluboka dýchejte do břicha.
  • Od plic si zanadávejte.
  • Jděte si zaběhat, zaskákat, nebo naštípat trochu dřeva. Zkuste jakoukoli fyzickou aktivitu, která vás uzemní a z hlavy dostane zpátky do těla.
  • Zavolejte kamarádce nebo jiné blízké duši, před kterou můžete své pocity vyventilovat.
  • Vypište svou frustraci do deníku (a pak s ním nejlépe ještě práskněte o zem).

I když se rozhodnete proti svému kopírovači podniknout nějaké kroky, s chladnou hlavou a v klidu to bude fungovat určitě líp.

2.  Pracujte se svým strachem.

Konkurence vás obvykle kopíruje ze strachu, že sama nic skvělého nevymyslí. Za vaší ochotou nechat se kopírovači vytočit může paradoxně stát stejný motiv. To, že někdo použije váš nápad, design nebo celý text, totiž útočí na váš pocit sebehodnoty a bezpečí.

Zejména pokud se vám podobné věci dějí opakovaně, vezměte to jako téma, na které se dává smysl podívat. Proberte ho svým terapeutem, koučem či mentorem. Postavte si na to konstelaci, vyložte karty, zkuste metodu RUŠ nebo EFT. Cokoli vám pomůže nahlédnout pod povrch věcí a pochopit, proč přitahujete podobné situace a co se z nich máte naučit.

3. Buďte ještě autentičtější.

Nějaká paní, která se také zabývala marketingovým poradenstvím, si kdysi na svoje stránky zkopírovala celé dva odstavce z mého webu. Ze stránky O mně, kde jsem popisovala svůj přístup, své poslání a svoje hodnoty.

Došlo mi, že když to i na cizím webu funguje, něco je špatně. Že můj brand musí obsahovat dostatek kontroverze na to, aby rozdělil trh na dva tábory – moje ideální klienty a ty ostatní. Zmíněné dva odstavce jsem si přepsala u sebe. A začala se profilovat jako marketingová čarodějnice.

Zažíváte-li něco podobného, zkuste zapřemýšlet nad tím, jestli by řešením nebylo udělat krok stranou. Dál od mainstreamu a blíže k vaší pravé podstatě.

„Konkurence může zkopírovat všechno kromě vaší vášně.“ Levosphere.sk

4. Rozlišujte mezi krádeží a inspirací.

Ne všechno, co vypadá jako kopírování, jím skutečně musí být. Některé nápady se totiž tak moc chtějí dostat na svět, že ochotně sednou na každého, kdo má jen trochu kapacitu je realizovat. Krásně to popisuje Elizabeth Gilbert v knize Velké kouzlo.

Jindy se z původně unikátních postupů stávají trendy, které postupně zachvátí celé odvětví. O mastermindingu v Čechách jako jeden z prvních psal Pavel Ovesný. Dnes je mastermind docela běžnou součástí nabídky většiny koučů, mentorů a poradců (včetně mě).

Když ale někdo zkopíruje vaše autorské dílo, ať už se jedná o text, ilustraci, logo, design, název, produkt, magnet na kontakty nebo dokonce celý koncept kurzu, je to krádež. A proti té už se vyplatí bránit. Většina podobných situací se naštěstí dá vyřešit tím, že svého kopírovače upozorníte a zdvořile požádáte, aby materiály podléhající vašim autorským právům stáhl. Teprve když tak neučiní, je čas najít si právního zástupce.

5. Shromážděte podklady.

„Že vás někdo vykrádá je poměrně vážné obvinění, které je potřeba buď doložit důkazy, nebo raději nevznášet,“ upozorňuje specialistka na ochranu značky Jindra Šulcová. Proto si dejte tu práci a zdokumentujte, jak k tomu vykrádání dochází.

Doporučuje zaznamenat:

  1. jak vypadá originální práce
  2. jak vypadá okopírovaná práce
  3. v čem spočívá kopírování vaší práce
  4. jaká je časová osa originálních publikací
  5. jaká je časové osa kopírovaných prací
  6. cokoli dalšího, co pomůže prokázat práci „kopírek“

Důkazy, které jste nashromáždili, je následně potřeba vyhodnotit. Ptejte se sami sebe: Je moje kopírovaná práce opravdu unikátní nebo vychází z obecně známé úrovně mého oboru? Kopírují to, čím jsem na trhu unikátní, nebo formulky, které používá kdekdo (i já)? Není možné, že i já jsem se inspirovala u někoho třetího a oni jen dělají to samé? Okopírovali mi jednu věc nebo můj vlastní systém práce? Jakým stylem mě kopírují? Podobných otázek vymyslíte spousty.

6. Kontaktujte protistranu.

Teprve když jste si jistí, že je vaše práce kopírovaná, ozvěte se protistraně s předžalobní výzvou,“ doporučuje Jindra Šulcová. „Pečlivě zkontrolujte, jak na ni protistrana zareaguje, a vše znovu zdokumentujte. Obvykle se protistrana pokouší vše vyřešit šalamounsky, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Buďte na to připraveni a dokumentujte.“

Někdy jen jedna předžalobní výzva nestačí. Tu druhou byste už rozhodně neměli psát vy, ale váš právní zástupce. Rozmyslete si také, zda jste ochotni se v případě potřeby soudit.

7. Pokračujte v tvorbě.

„Pokud vás někdo opakovaně kopíruje, podnikněte všechny nezbytné kroky ke zmírnění situace – a pak tvořte dál,“ píše instruktorka jógy Julia Delitt. „Lidé, kteří se spoléhají na práci druhých jako na jediný zdroj inspirace, dlouhodobě nevydrží. To, že se jimi zabýváte, odvádí vaši pozornost od vás samotných.“

Občasnými napodobiteli se zkrátka nenechte odradit. Realizujte své nápady, vymýšlejte nové produkty a služby a vytvářejte obsah, který vám pomůže budovat komunitu a přitáhnout ty správné zákazníky. Vaše jedinečnost, autenticita a srdce, které vkládáte do svého podnikání, se totiž napodobit nedá…

 

Foto Andre Mouton, Unsplash