Většina článků o autentickém podnikání (včetně těch mých) vám poradí, že byste si měli nastavit byznys podle sebe. Ale už se nezabývá tím, co si máte nastavit, ani jak to máte udělat. Tak jsem zkusila sepsat pár praktických tipů, co si ujasnit, nad čím se zamyslet a jaké konkrétní kroky podniknout.
Autentický byznys vychází zevnitř ven. Proto dává smysl postavit sebe na první místo a teprve z tohoto bodu řešit všechno ostatní. Prostě váš byznys, vaše pravidla.
Možná chcete namítnout, že na prvním místě musí být přece váš zákazník. Jenže to nefunguje. Teprve když se dobře postaráte sami o sebe, můžete svým klientům poskytovat skutečně kvalitní služby bez kompromisů. A přitahovat k sobě takové zákazníky, kteří k vám skutečně patří, ve vašem energetickém poli je jim dobře a vaše služby jim přinášejí reálnou hodnotu.
Takže pojďme na ty konkrétní a praktické věci.
1. Peníze: kolik chcete vydělávat?
Říká se, že o peníze jde až v první řadě. A v podnikání zvlášť. Takže jimi začneme.
Zeptejte se sami sebe: Kolik peněz chci měsíčně opravdu vydělat? Určete si takovou částku, která vám pokryje všechny náklady, dovolí vám financovat rozvoj podnikání, a navíc vám přinese pocit klidu a spokojenosti.
Částku si napište na papír a chvíli se na ni dívejte. A pak si položte následující otázky:
- Jaký životní standard si chcete dopřát?
- Máte hypotéku, nebo jiné finanční závazky?
- Chcete jezdit každý rok na hezkou dovolenou?
- Je něco, co si už dlouho chcete koupit, ale pořád to odkládáte?
- Plánujete si pořídit nové bydlení, nebo nějakou jinou větší investici (nové auto)?
Ověřte si, jestli vaše částka na tyhle všechny věci stačí a jestli jste s ní v souladu. Pokud ano, částku si zaznamenejte někam, kde ji budete vnímat. Na nástěnku, na displej nebo na zrcadlo. Případně ji začněte používat jako heslo do počítače nebo do mobilu. Pomůže vám to si na ni zvyknout.
Celou dobu, co se věnujete vaší ideální měsíční částce, vás váš mozek možná bombarduje připomínkami. Podsouvá vám, jak jste nenažraní, cpete se někam, kam nepatříte, a hlavně vám takovou částku nikdo měsíčně nezaplatí.
Vím, že je to těžké, ale nevěnujte svým myšlenkám takovou pozornost. Váš ideální měsíční výdělek je cíl. Slouží k tomu, abyste si stanovili strategii, jak se k němu dostat. Nemusí to být zítra – klidně až za rok nebo třeba za pět let. Důležité je si ten cíl ujasnit a co nejdříve na něm začít systematicky pracovat.
Tip: Zjistit, kolik peněz měsíčně potřebujete na náklady, vám pomůže on-line kalkulačka hodinové sazby.
2. Čas: kolik hodin denně chcete pracovat?
Když se necháte někde zaměstnat na plný úvazek, očekává se od vás, že se budete nacházet na pracovišti 40 hodin týdně. Záměrně neříkám pracovat, protože spousta zaměstnanců (při vší úctě) tolik času prací netráví.
Druhý extrém, který možná znáte až příliš dobře z byznysu, je věnovat pracovním aktivitám 60 nebo i 80 hodin týdně včetně víkendů. Zádrhel je v tom, že naše tělo i mysl mají svoje limity. Na takový pracovní zápřah prostě nejsme stavění. Naše přepracovanost má potom vliv i na klienty. I když se snažíme sebevíc, po určitém počtu hodin už přestáváme vnímat a fungovat pro zákazníky v kvalitě, kterou od nás očekávají.
Řešení? Nastavit si denní hodiny realisticky a netrápit se tím, že vykazujeme méně hodin než průměrný pracovní kalendář. Pokud poskytujete individuální služby, jasně si určete, kolik klientů denně jste schopni zvládnout. Tak, abyste je ve dveřích ještě vítali s radostí, a na konci měsíce vás neodvezli do blázince.
Další otázkou, kterou je potřeba v souvislosti s časem vyřešit, je kdy. Chcete pracovat tehdy, kdy mají pracovní dobu i ostatní, nebo je vám bližší fungovat naopak po večerech nebo brzo ráno? A jak si představujete svoje víkendy?
„Nestandardní“ otvírací doba může být výhodou nejen pro vás, ale i pro vaše zákazníky. I jejich preference, stejně jako vaše, se ale mohou časem měnit. Hlavně nestavte na domněnkách a raději se zeptejte. Sama jsem takhle docela dlouho tlačila on-line setkání na večer. Dokud mi klienti neřekli, že i oni by je uvítali spíš během dne.
3. Lidé: s kým chcete spolupracovat?
Tady si dovolím parafrázovat Cimrmany. Když si otevřete podnikání, je pravděpodobné, že vám tam budou chodit lidi. Zejména to platí ve službách nebo v obchodě. Komunikaci se zákazníky se prostě nevyhnete a ani to není cílem.
Co ale můžete ovlivnit, a docela dobře, je jaké lidi budete na své cestě byznysem potkávat. Proto se zkuste zamyslet nad svým srdcovým klientem. Ale tentokrát zapomeňte na demografii nebo životní styl.
Spíš si ujasněte:
- S jakými lidmi se vám obecně dobře spolupracuje?
- Co vám vadí, když „vám“ klienti dělají?
- Jaké osobní vlastnosti nebo charakteristiky jsou vám sympatické?
- Které hodnoty jsou pro vás v životě zásadní a potřebujete je s klienty sdílet?
- Co vidíte jako varovný příznak, že spolupráce nebude fungovat?
- Jaké podmínky musí klienti splňovat, aby to naopak šlo jako po másle?
- Existují obory, vlastnosti nebo praktiky, se kterými nechcete mít nic společného?
Já jsem si takhle nedávno došla k tomu, že moji srdcoví klienti chtějí podnikat. Uvědomují si, že jsou podnikatelé, a chtějí svoje byznysové dovednosti rozvíjet. Naproti tomu s lidmi, kteří chtějí jenom dělat svou práci, a podnikatelská agenda je v podstatě obtěžuje, se mi složitě hledá společná řeč.
Podobná uvědomění nejspíš zažijete taky. Díky nim budete navrhovat lepší produkty a služby, psát lepší texty na web i na sítě a hlavně se vám docela uleví.
P. S. Pro dodavatele a zaměstnance platí v podstatě totéž co pro klienty.
4. Produkty a služby: co chcete tvořit?
Jeden způsob, jak vytvořit produkt nebo službu, je na sociálních sítích nebo v diskusním fóru udělat anketu mezi potenciálními zákazníky. Na začátku to může být docela dobrá strategie – kdysi jsem dělala totéž. Ale po čase zjistíte, že jste nadělali hromadu kompromisů, které jsou sice docela fajn pro klienty, ale vy v nich nemůžete dýchat.
Proto dává smysl zkusit jinou cestu: uvědomit si, co vy sami z hloubi své duše chcete tvořit. Pravděpodobně se vám před očima začnou zjevovat docela jiné produkty a služby, které by vás předtím ani nenapadly. A možná budete překvapení, protože vám klienti začnou vyprávět, že právě na tohle od vás celou tu dobu čekali.
„Pokud dělám něco, co mě opravdu baví, potom je velmi pravděpodobné, že jsem v tom dobrý. A pokud dělám to, v čem jsem dobrý, je velká pravděpodobnost, že mi za to někdo zaplatí.“ Tomáš Hajzler
5. Procesy: jak chcete fungovat?
Konečně, poslední parametr, který potřebujete k vytvoření byznysu svých snů, je praktické nastavení vašich každodenních činností. K řešení vás v tomhle případě paradoxně dovede úplně jiná otázka, než jak chcete fungovat. Místo toho se ptejte, co vám vadí.
Právě taková nastavení procesů a pravidel často řešíme s klienty na konzultacích. Něco je potřeba vymyslet na míru konkrétnímu podnikateli, ale spousta věcí funguje docela obecně.
Tak třeba:
- Vytrhuje vás zvonící telefon z práce? Nebo je těch telefonátů tolik, že na konci dne zjistíte, že jste krom vyřizování hovorů nic jiného neudělali? Stáhněte telefonní číslo z webu, nebo ho napište až dolů malým písmem, nebo k němu přidejte poznámku, že ho nestíháte zvedat. (Tip: zkontrolujte, že vaše číslo není k dispozici v nějaké veřejné databázi na internetu.)
- Máte tendenci přetahovat čas s klienty, takže vaše hodinové konzultace běžně trvají 75 nebo i 80 minut? Nastavte si takovou dobu setkání, za kterou svou práci pohodlně stihnete.
- Tlačíte cenu dolů, aby si vás klienti mohli dovolit, ale zjišťujete, že jim za takovou cenu nejste schopni poskytnout dostatečně kvalitní práci? Zdražte. Občas pomůže i jenom zrušit nejlevnější balíček služeb.
- Trávíte spoustu času dohadováním termínů s klienty? Pořiďte si rezervační systém. Na trhu je jich spousta – doporučit můžu třeba Youcanbook.me nebo Calendly. Jednoduchou verzi rezervačního systému dokonce najdete úplně zdarma v Google kalendáři. Kromě toho, že vám ušetří čas, vás donutí si nastavit, kdy a jak budete vlastně pro klienty k dispozici.
- Unavuje vás jezdit za zákazníky? Možná se vaše práce dá dělat i on-line. Pokud ne, nastavte si jako základní variantu, že službu poskytujete u sebe v provozovně. A důkladně zpoplatněte, když si klienti vyberou, abyste jeli vy k nim.
- Píšou vám často lidé, že se „jenom chtějí na něco zeptat“? Zaveďte jednoduchý formát krátkých zpoplatněných konzultací. A nastavte si na ně čas tehdy, kdy vám to vyhovuje. Pokud nechcete vytvářet placený produkt, natočte jednou za čas video, kde všechny otázky zodpovíte. Nebo si na web přidejte sekci FAQ.
Máte svůj byznys nastavený podle sebe? A přinesl vám tenhle článek nějaký AHA moment? Podělte se, prosím, v komentářích.
Myslím, že tu nezaznělo jedno, chce-li to člověk podle svých podmínek, musí nabízet vysokou hodnotu pro zákazníka, zákazník vždy upřednostní „blba“ kterému zavolá v jednu hodinu ráno a on za stovku přijede, ten stav kdy já si můžu nadiktovat podmínky, které mi vyhovují jsou ve chvíli, kdy ten „blb“ na trhu není a pro danou věc musí zákazník za mnou, ať už pro mou kvalitu, referenci nebo nedej bože cenu (přizpůsobí se mi, protože jsem nejlevnější).
A co nás techniky (a to neberu jen sebe jako ajťáka, ale libovolného člověka co rozumí svému řemeslu) nenapadá je, kde je ta hodnota pro zákazníka. My si myslíme, že je to v nejlepších ingrediencích koláčku, který pekař upeče za nízkou cenu, a pak mu dáme skvělý koláček někde na ulici v igelitovém sáčku, a pro zákazníka je to třeba příjemné posezení koláčku s kávou s kamarádkou, na hezkém talířku a v hezkém prostředí s tím, že je otevřeno i později večer, přičemž kvalita surovin je taky fajn, ale u zákazníka je to jen součást mixu všeho, přičemž pro pekaře je to celý svět, a tak místo pohodlných křesílek dá staré rozvrzané židle, protože nevidí, kde zákazník tu hodnotu má, a pak jen dře za pár korun.
Martine, s tím druhým odstavcem jste podle mě uhodil hřebíček na hlavičku. Ale ten první bych rozporovala, protože mám prostě jinou zkušenost. Rozhodně to totiž neplatí o všech zákaznících. Pokud se vám to děje, tak bych tipla, že trochu míjíte své ideální klienty.