Pořídíte si webové stránky, pak zapnete SEO … a už jedete. Funguje to takhle? Je optimalizace pro vyhledávače vůbec něco, co se dá „zapnout“? A do jaké míry má tyhle věci řešit volnonožec nebo malá firma? Právě o tom je další díl videosérie Marketingové bludy. Moje pozvání tentokrát přijal SEO specialista Lukáš Pítra , který, jak o sobě píše na webu, už 9 let staví mosty mezi lidmi, weby a vyhledávači.

 

Co všechno SEO zahrnuje?

Názory různých expertů se různí. Zatímco podle některých je to ryze technická věc, pro jiné je to prakticky vše, co děláme pro to, abychom na svůj web dostali relevantní návštěvníky. „V principu je to o tom, jaké informace na webu nabízíme, jak pracujeme s klíčovými slovy a jestli se o našem webu někde na internetu mluví. Zkrátka – jestli má vyhledávač pocit, že náš web je relevantní a smysluplnou odpovědí na dotaz potenciálního zákazníka,“ vysvětluje Lukáš.

Dá se SEO zapnout?

Podle Lukáše dá i nedá. Víra v to, že SEO je jednorázová věc, vznikla historicky z toho, že tomu tak kdysi bylo. Kupovaly se odkazy v patičkách, publikovaly SEO články, weby se registrovaly do různých katalogů a plnily nejrůznějšími klíčovými slovy. Ve vyhledávačích se tím pádem začaly objevovat weby, které si to v podstatě nezasloužily. „Dostalo se to do pozice, kdy firmy v podstatě začaly s vyhledávači bojovat. Vyhledávače se staly něčím, na co je vhodné vyzrát, pokud možno co nejlevněji a nejrychleji,“ popisuje.

Dnes jsou vyhledávače chytřejší a schopnější poznat, když se je snažíme nějakým způsobem obalamutit. Pohled na SEO se změnil – s vyhledávači už v principu nejsme v konfliktu. Cílem vyhledávače je posílat lidi na důvěryhodné stránky, které jsou dobrou odpovědí na jejich vyhledávací dotaz. Účinnou strategií je takovou stránkou se skutečně stát.

Jaké chyby malé firmy v oblasti SEO nejčastěji dělají?

Tou první je podle Lukáše snažit se SEO outsourcovat. Pokud nemáte vysoce konkurenční e-shop se stovkami tisíc položek, není to potřeba. „Když si o tom něco přečtou, zamyslí se a případně se na pár hodin poradí se SEO konzultantem, většinu věcí, které jsou v SEO potřeba, zvládnou sami.“

Druhou nejčastější chybou je chtít SEO dělat, když to není potřeba. „Pro většinu malých firem, které mají omezenou kapacitu, je mnohem vhodnější PPC reklama. Protože se dá flexibilně vypnout nebo zapnout podle toho, kolik živnostník potřebuje práce. SEO je naproti tomu dlouhodobé. Když se dělá dobře, může přivádět stále nové a nové zakázky, které už ale firma nestihne obhospodařit. Mám-li chuť růst a přijímat další zaměstnance, je to v pořádku. Pokud ne, je to zbytečná práce,“ říká Lukáš.

Jak začít?

  1. Zjistit, jakými klíčovými slovy lidé hledají náš byznys. Mnohdy se může jednat o docela jiný výraz, než jakým jsme zvyklí o svém podnikání mluvit my. Například prodejci bílého zboží dlouho nabízeli chladničky, ale zákazníci hledali ledničky. Vyhledávači dlouho trvalo pochopit, že je to to samé.
  2. Klíčová slova dostat do webu. Ideálně, pokud nabízíte několik různých služeb, mít na každé téma samostatnou podstránku.
  3. Mít na webech, které s mým podnikáním souvisí nebo tam chodí moje cílovka, zmínky a odkazy.

A jak SEO používáte vy?