Asi máte stejnou zkušenost. Už od základní školy se soustřeďujeme na odstraňování našich nedostatků. Spoustu času a energie tak věnujeme tomu, co nám nejde, zatímco na naše silné stránky a talenty, ve kterých máme šanci skutečně vyniknout, jaksi nezbývá čas. Co by se stalo, kdybychom to začali dělat obráceně?
Právě tuto otázku si položili vědci z Gallupova výzkumného institutu v USA. Výsledkem je program Strengthsfinder 2.0 a americký bestseller Now, Discover your Strengths Toma Ratha. Tým výzkumníků vedený Donaldem O. Cliftonem na základě rozsáhlých sociologických studií pojmenoval 34 hlavní talenty a vytvořil dotazník, který je lidem pomáhá identifikovat.
Každý výtisk knihy obsahuje obálku s unikátním kódem (chytrý marketing, že? :-), s jehož pomocí se lze přihlásit na web a dotazník si on-line vyplnit. Program z celkových čtyřiatřiceti talentů vybere pět, které jsou klíčové právě pro vás.
Pro zajímavost mně určil tyhle:
- Input (touha hromadit informace není pro lektorku a poradkyni špatný výchozí předpoklad)
- Communication (tak tenhle talent mě nijak zvlášť nepřekvapil)
- Achiever (konečně jsem pochopila, proč tak ráda odškrtávám v diáři hotové úkoly)
- Adaptability (schopnost přizpůsobit se změnám a pružně na ně reagovat)
- Strategic (čili tvorba strategických scénářů a hledání alternativních řešení)
Závěry (podotýkám, že vědecky ověřené na milionovém vzorku) jsou docela jednoznačné: nemůžete být čímkoli chcete, ale máte docela dobrou šanci být mnohem víc, než teď.
Strengthsfinder už byl přeložen do dvaceti jazyků (čeština mezi ně, bohužel, zatím nepatří) a používá se ve firmách, školách a zájmových společenstvích ve více než stovce zemí na světě.
A jak to souvisí s marketingem? V rozporu se stále rozšířeným předpokladem marketing nezačíná ve chvíli, kdy máte plný sklad zboží, pro které potřebujete najít odbyt, ale mnohem dřív. Už v okamžiku prvotního podnikatelského záměru.
Lidé, kteří umějí najít svou „zónu síly“ a dovedou v ní zůstat, dělají svou práci s větší radostí, mají lepší vztahy s kolegy, lépe zacházejí se svými zákazníky a celkově dosahují v práci mnohem vyšších výkonů. Což je výzva hlavně pro malé firmy a živnostníky – podnikáte v oboru, kde máte šanci své talenty skutečně využít?
Napsat komentář