Značky neboli brandy pracují s emocemi, podvědomím a hluboce uloženými vrstvami naší osobnosti. Na těchto předpokladech je založena teorie archetypů značek. Vyvinula ji americká psycholožka a psychoanalytička Carol S. Pearson ve spolupráci s Margaret Mark z agentury Young & Rubicam.
Jejich kniha The Hero and the Outlaw (Hrdina a psanec. Budování výjimečných značek prostřednictvím síly archetypů, McGraw-Hill 2001) definuje celkem dvanáct archetypů značek, z nichž každý popisuje jednu základní lidskou touhu.
Archetypy lze rozdělit do čtyř kvadrantů. Každý vyjadřuje jednu hodnotu.
Individualismus
- Neviňátko – návrat do ráje, čistý, prospěšný, odpouštějící, čestný, důvěřující, šťastný, optimistický, těší se z všedních radostí (Coca-cola, Google, Disney).
- Hledač – objevovat nové, pátrač, dobrodružný, nedočkavý, vyhledává vzrušení, nezávislý, soběstačný, cení si svobody (Ford, Nokia, Adventura, eBanka).
- Mudrc – získat vědění, myslitel, filozof, přemýšlivý, expert, poradce, učitel, sebevědomý, důvěryhodný (MIT, Receptář, Intel, Amazon.com).
Mistrovství
- Hrdina – osvědčit se v boji, válečník, soupeřivý, agresivní, idealistický, vyzývá „ty špatné“, odvážný, obětuje se pro obecné blaho (Nike, NASA, Marlboro).
- Vyhnanec – rušit řád, rebelující, šokující, jde proti proudu, překračuje hranice, osvobozený, revolucionářský, (Harley-Davidson, Jack Daniels, Bernard).
- Kouzelník – magicky proměňovat, šaman, léčitel, duchovní, holistický, intuitivní, cení si magických momentů a rituálů, katalyzátor změny, charismatický (Mr. Proper, Master Card, Radox)
Sounáležitost
- Jeden z nás – být jako všichni, neokázalý, orientovaný na lidi, spolehlivý, praktický, stojí nohama na zemi, oceňuje rutinu, předvídatelnost, tradici, status quo (Škoda Auto, Baťa, Billa).
- Milenec – milovat a být milován, hledá pravou lásku, smyslovost, intimita, vášeň, sexy, erotika, vyhledává potěšení, následuje emoce, dopřává si (McDonald’s, Raffaello, Axe).
- Klaun – bavit a bavit se, vtipálek, šprýmař, žertéř, hravý, bere věci s lehkostí, dělá legraci, spontánní, žije teď a tady, impulsivní (Staropramen, ClubMed, Piatnik).
Stabilita
- Pečovatel – pečovat, starat se, altruistický, vyživující, empatický, soucitný, podpůrný, velkorysý (Johnson & Johnson, Nivea, Garnier, Lázně Poděbrady).
- Tvůrce – tvořit, inovativní, imaginativní, umělecký, experimentální, ochotný riskovat, ambiciózní, uskutečňuje kreativní nápady (Lego, Hornbach, RAKO).
- Vládce – dát světu řád, manažer, organizátor, přejímá zodpovědnost, produktivní, efektivní, sebevědomý, odpovědný (Microsoft, Mercedes, GE, IBM).
Dvanáct archetypů představuje dvanáct možných strategií. Zatímco firmám se doporučuje vybrat si jen jeden z nich, pro volnonožce a živnostníky je lepší pracovat s kombinací dvou. Archetyp vám pak může sloužit jako vodítko pro vizuální styl, výběr témat na blog a další kreativní aplikace.
V češtině kniha vyšla v roce 2012 v nakladatelství BizBooks pod názvem Hrdina nebo psanec.
Dobrý den, paní Magdaleno, chtěla bych se Vás zeptat, zda-li mi neporadíte, kde bych mohla koupit knihu Hrdina nebo psanec.
Dobrý den, paní Ivano! Pokud vím, tak je všude vyprodaná :-( Já mám anglické vydání, na které odkazuji v prvním odstavci. To je stále dostupné, jak v tištěné podobě, tak jako e-kniha. V češtině mě napadá jedině půjčit v knihovně – třeba v pražské městské ji určitě mají.
Dobry den, Magdaleno, ted jsem docetla a zajimalo by me, zda verite teto kategorizaci znacek a kam byste zaradila sve podnikani. :) Zkousela jsem najit to sve a bylo by zajimave rozpracovat, jak v te strategii dale postupovat marketingove. I kdyz si muzeme dohledat, jak pusobi a vyviji se uvedene znacky. Dekuji, Tereza
Dobrý den, Terezo! Věřím, jinak bych o tom nepsala :-) Můj hlavní archetyp je nepřekvapivě Kouzelník. S modelem archetypů pracuje více lidí, mj. Cerries Mooney, která rozvíjí ještě tzv. sekundární archetyp. A ten já mám Neviňátko. Marketingovou strategii stavím zdárně na obou :-) Určitě se dá najít archetyp, který by seděl Vám, a rozpracovat k tomu příslušnou strategii. Když se do toho budete chtít pustit, ozvěte se. Madla