Už dlouho cítíte, že byste se do toho měli pustit. Je vám jasné, jak moc byste to právě teď potřebovali udělat, ale nějak se vám nechce. Dělají to všichni, trafikant na rohu, konkurence, dokonce i váš dodavatel. Jen vy stále nacházíte nové a nové důvody, proč to ještě o pár týdnů či měsíců odložit… O čem je řeč? Přece o zdražení služeb.
Zdražení je nutné zejména v případě, kdy máte cenu nastavenou příliš nízko. Jak to poznat?
Máte tolik zakázek, že nestíháte a klientům slibujete čím dál tím vzdálenější termíny. Zákazníci vám ale často chodí pozdě na schůzky, zapomenou na domluvený termín, nebo nedodají včas podklady, o placení faktur nemluvě. Pracujete mnoho hodin denně, přitom sotva pokryjete náklady, a místo radosti z práce zažíváte únavu a frustraci. Kterýkoli příznak je důvodem přehodnotit ceny okamžitě.
Zdražování je také možné pojmout jako rituál a vracet se k němu pravidelně alespoň jednou nebo dvakrát ročně. Zvyšovat ceny lze kdykoli, ale některé termíny jsou k tomu vhodnější – například 1. leden nebo začátek školního roku. Příležitost zdražit znamenají také milníky v životě firmy, třeba přestěhování do nových prostor, získání významné certifikace nebo plátcovství DPH.
Nezvyšujeme ze strachu
Proč je pro většinu podnikatelů zdražení tak obtížné? Protože vyvolává dvě základní obavy:
1. Že zvýšením ceny přijdete o zákazníky. Ano, přijdete. Někteří klienti skutečně po zdražení odejdou ke konkurenci. Cena ale funguje i jako marketingový nástroj, takže zpravidla přivede jiné, často motivovanější a lepší. Navíc pokud zvýšíte cenu, na stejný výdělek stačí méně zakázek.
2. Že vaše práce nemá takovou hodnotu. Společensky přijatelnější, než prodávat předražené šunty, je nabízet kvalitní práci pod cenou. Možná proto to tolik drobných podnikatelů dělá. Řešením je nezvyšovat cenu skokově, ale spíše častěji a po malých krůčcích. A s pocitem své vnitřní hodnoty systematicky pracovat.
O kolik zdražit
Dobře nastavená cena musí být především v souladu s vaším vnitřním pocitem. Cenu, se kterou vnitřně souzníte, je snadné si dát na web, nebo ji sdělovat zákazníkům.
Jak se k ní ale dobrat? Vyzkoušejte následující způsob. Zavřete oči a v klidu se zeptejte sami sebe: jaká cena je pro mě v tuto chvíli v pořádku? A počkejte na první číslo, které vám přijde na mysl.
První cifra zpravidla není ta správná. Mnohem víc než váš vnitřní pocit odráží vaše předsudky, utkvělé představy a mindráky. Proto s ní zkuste trochu experimentovat. Zkuste ji ve své představě o něco navýšit. A pak ještě o kousek.
Při každém navýšení sledujte své pocity. Ta správná cena může vyvolávat trochu úzkosti a chvění kolem žaludku. Přesto budete cítit, že energeticky odpovídá vaší hodnotě. *
Argumenty pro zvýšení ceny
Jakmile si novou cenu určíte, zbývá už „jen“ ji sdělit zákazníkům. Existuje rozšířený zvyk se při cenovém navýšení odvolávat na vnější okolnosti. Že vám dodavatel zdražil, nebo majitel domu zvýšil nájem, ale zákazníka moc nezajímá. „Zdražila konkurence, tak můžeme taky,“ je argument ze stejného soudku.
Zkuste to vzít za jiný konec. Pokud děláte svou práci poctivě, její kvalita se v čase zlepšuje. Chodíte na kurzy, čtete knihy a studujete další zdroje, což vám zvyšuje kvalifikaci. Přibývá také referencí a praktických zkušeností. Mnoho úkolů zvládáte rychleji a efektivněji než na začátku podnikání.
Navýšení ceny lze podpořit i vnějšími argumenty. Třeba, že služby poskytujete v lepších prostorách, máte nový přístroj nebo software, nebo poskytujete zákazníkům něco navíc, třeba přístup do chráněné sekce webu nebo písemné materiály.
Zdražujeme krok za krokem
Ceny pro nové zákazníky můžete navýšit okamžitě, nebo je zveřejnit s několikatýdenním předstihem. Druhá možnost je výhodnější, protože motivuje dosud nerozhodnuté nakoupit právě teď. Měsíce, kdy zdražujete, tak pro vás mohou patřit finančně k nejsilnějším.
Zdražení je potřeba řešit zejména u stávajících zákazníků, kteří s vámi mají dlouhodobou spolupráci nebo u vás nakupují pravidelně. Ty je vhodné o změnách cen informovat dostatečně dopředu a nabídnout jim možnost se předzásobit za stávající ceny.
Kdy jste naposledy zvyšovali ceny vy? Jaké to pro vás bylo?
*Autorkou cvičení je Denise Duffield-Thomas
Pracujem s tovarom, ktorého hodnota sa odvíja od ceny zložky výrovku na svetovom trhu. A zásadne vždy spôsobí zdražovanie tovaru.Ide o malé percento, preto my ako firma zdražujeme postupne a nie vždy.Ponúkame možnosť predzásobiť sa a s dostatočným predstihom mailom informujeme zákazníkov.Niektorí odišli ku konkurencii, ale percnto je malé. Zakladáme si nakvalite tovaru a služieb, ktoré naši stáli zákazníci ocenia.Sme malá firma s nízkym rozpočtom, ale vysokou efektivitou práce.Základom je spokojný zákazník.
Lucie, díky za komentář. Já se spíš pohybuju ve službách, je zajímavé podívat se na to očima prodejce výrobků.
Nedávno jsem se na podobné téma bavil se svým kamarádem, účetním. Když zvýšil ceny, odešlo mi asi 10% zákazníků, takže má o dost víc peněz a o trochu málo práce. Ale moc se mi líbí seznam důvodů, kdy je čas na změnu ceny.
Díky za komentář. A jak to ten kamarád vnímá? Je spokojený?
Díky, díky, díky. To je snad znamení, nebo co :) Tohle jsem přesně teď potřeboval číst. Přesně jak píšete, Magdaleno. Přebytek práce, nestíhání, frustrace…to zažívám. Máte absolutní pravdu v tom, jak je těžké cenu odkomunikovat zákazníkům a obhájit si ji. Byť investuji do knih, seminářů, školení…učím se. No ale nejsem charita. Jde se přenastavovat ceny. Díky za tenhle blog!
Honzo, jsem ráda, že se Vám blog líbí a že je pro Vás užitečný. Budu ráda, když dáte vědět, jak přecenění dopadlo.
Sohlasím a děkuji za podporu.
Je to přesně o hodnotě práce. Pokud se snažím získat zákazníky nízkou cenou, která neodpovídá hodnotě mé práce, zákazník si nepříliš váží mé služby. Podvědomí hlásí nízká cena, nízká úroveň. Skutečně funguje, pokud se zákazník rozhodne koupit službu za vyšší cenu, je připraven a ochoten také uskutečnit doporučení, které mu navrhnu. A navíc ještě dá doporučení i jiným.
Šárko, díky moc za praktickou zkušenost. Ať se daří!
Veľmi rozumný pohľad na cenotvorbu. Niekedy to nie je ľahké rozhodnutie, ale nízka cena ani zďaleka nemusí byť dôvodom, prečo u nás zákazníci nakupujú. Skôr naopak, najlepšia spolupráca býva s klientami, ktorým sme neposkytli žiadnu zľavu, nedostali žiadne výnimky, na ktoré neexistuje skutočne rozumný dôvod. A ak sami chceme rásť a byť čoraz lepšími, musí cena byť nastavená tak, aby umožnila rozvoj. No netreba zabudnúť, že hodnota našej služby musí byť bez výnimky vysoká.
Jana Škutková (www.marketingovo.sk)
Jano, díky za komentář. Zcela s Vámi souhlasím.