Představte si, že jste na volné noze. Nabízíte kvalitní služby, zákazníci vás doporučují a podnikání vám jde dobře od ruky. Každý měsíc vyděláte o trochu víc než ten předchozí. Zároveň máte taky víc práce. Váš byznys roste a podle všech vnějších ukazatelů je opravdu úspěšný. Jenže to automaticky neznamená, že se v něm budete cítit stále šťastnější a šťastnější.
Podle mě je neustálý růst jenom jedna cesta z mnoha. Můžete si vybrat svou vlastní. Napnout do práce všechny síly, nebo upřednostnit rodinu a volný čas. Soustředit se na výnos, nebo dělat věci, které sice přinášejí méně peněz, ale zato v nich vidíte větší smysl. Taky mi přijde úplně v pořádku, když se rozhodnete „zaseknout“. Neškálovat, nezvětšovat, nerůst a klidně zůstat ve fázi, ve které je vám dobře.
Chcete příklady?
V podnikání najdete typické milníky, které se vám v určité fázi nabízí k překročení. Obecné přesvědčení praví, že pokud chcete být úspěšní, prostě jimi musíte projít. Ale někdy se dává smysl prostě rozhodnout jinak.
Stát se plátcem DPH
Když vaše měsíční příjmy průběžně rostou, hranice pro povinné plátcovství DPH se rychle ocitne na dohled. V mnoha případech to může být skvělé. Ale když prodáváte služby zákazníkům, kteří jsou převážně neplátci, a pracujete v oboru, který nemá skoro žádné vstupní náklady, můžete zjistit, že se vám to jednoduše nevyplatí.
Stát se plátcem DPH v tom případě znamená navýšit ceny o 21 %. Tím pádem začnete být trochu drazí pro neplátce, a zároveň atraktivnější pro větší firmy, které jsou rovněž plátci. Jenže to také může znamenat, že tím přijdete o své srdcové zákazníky. A místo toho získáte klienty, kteří jsou sice lukrativnější, ale pracovat pro ně už zdaleka není taková radost.
Přijmout zaměstnance
Jste na volné noze a nestíháte? Najít si zaměstnance vypadá jako logický krok. Víc lidí samozřejmě udělá víc práce. Jenže je někdo musí řídit. Shánět zakázky, zadávat práci, kontrolovat kvalitu. A také řešit jejich spory a problémy a pravidelně se starat o to, aby měli všechno, co potřebují k práci.
Nakonec zjistíte, že jste se stali manažerem na plný úvazek a na původní práci, která vás kdysi tak bavila, už vám vůbec nezbývá čas. „Pokud chcete pracovat ve svém oboru, nikoliv v oboru budování firmy, nezakládejte firmu,“ potvrzuje Jan Řezáč.
„Firma je způsob, jak oddělit sebe od svého byznysu,“ pokračuje ve stejném článku. Takže to není nejlepší cesta ani ve chvíli, kdy chcete budovat podnikání, které se točí jen okolo vás.
Otevřít další pobočku
Vybudujete-li jednu úspěšnou provozovnu, dost možná vás láká koncept rozšířit a přenést někam jinam. Do jiné čtvrti, jiného města nebo do trochu jiného oboru. Případně si k dosavadnímu sortimentu přibrat něco dalšího, co s tím původním trochu souvisí.
Sice si tak pravděpodobně zvýšíte obrat, ale růst budou také náklady. Vy pak budete mít víc práce s nastavováním procesů, řešením potíží a přejížděním z jednoho místa na druhé. I když se na svůj tým můžete spolehnout, nemůžete být na dvou místech zároveň. A pobočka, na které pravidelně pobývá majitel, funguje vždycky o něco líp.
Nejsou to jenom bloky?
Samozřejmě můžete namítnout, že to všechno jsou jenom překážky, které produkuje vaše vystresovaná mysl, a které je potřeba správným mindsetem překonat. Jenže co když je to naopak vaše intuice, která vás upozorňuje, že spokojenost leží někde úplně jinde?
Internet je plný různých definic a příkladů, jak by měl vypadat úspěch. Proto není divu, když je přejímáme za své, i když s námi moc nesouzní. Přidejte si k tomu kulturu, která upřednostňuje „dělání“ před „bytím“. A potíže jsou na světě.
Pak si nepřipadáme dostatečně, když náš byznys občas stagnuje, neplníme cíle a nevyděláváme aspoň 100 000 (nebo lépe milion) měsíčně. Vlastní hodnotu jsme si zvykli odvozovat od výkonu a odpočinek pokládáme za prokrastinaci.
Přitom většina z toho jsou názory a měřítka jiných lidí, které nevědomky bereme za své.
„Začít srovnávat sebe a to, co jste vybudovali, s lidmi kolem sebe, je nejsnazší způsob, jak ztratit soustředění,“ píše Emily Thompson v jednom z newsletterů klubu Being Boss. „Odklonit se od toho, co je pro vás důležité, je riskantní počin. Když se vaše oči upírají na ostatní, unikne vám, co se ve vašem podnikání skutečně děje a jaké výhry byste měli oslavovat. V podstatě sejdete z cesty, kterou jste si sami určili.“
„Když se rozhodnete soutěžit pouze sami se sebou, skutečně definujete, jak vypadá úspěch pro vás – a pouze pro vás. Schopnost posunout své podnikání kupředu a dosáhnout další úrovně bude snazší, pokud se nenecháte rozptylovat verzí úspěchu, o kterou ani nestojíte,“ pokračuje Emily Thompson.
Najděte si vlastní definici úspěchu
Podle mě je úspěch dost individuální záležitost. Takže místo přejímání nefunkčních vzorů z okolí raději naslouchejte sami sobě.
Můžete to pojmout jako meditaci, kdy k sobě necháte přicházet obrazy a vize. Nebo jako sebekoučování, kdy si zkusíte položit následující otázky:
- Co mi dělá radost?
- Při jakých činnostech se cítím šťastná/šťastný?
- Co je pro mě v životě důležité?
- Jaké je moje poslání?
- Na kterých hodnotách stavím?
- Pro jaké klienty chci pracovat?
- Kteří lidé mě inspirují?
Každopádně si pořádně definujte, co úspěch znamená konkrétně pro vás a k čemu chcete směřovat. Buďte k sobě laskaví a nenechte se strhnout mainstreamovými představami. Váš život i váš byznys za to stojí.
„Úspěch můžeme definovat jinak, když přestaneme jako jediné kritérium nahlížet vnější výsledky. Úspěch v životě znamená žít v souladu se svými hodnotami a vášní – bez ohledu na výsledky.“ Joshua Becker
Foto Kristijan Arsov, Unsplash
Magdaléno, myslím, že článek přišel pro mnohé včas-pro mě určitě.
Já se právě v létě zbrzdila – už jsem neměla čas na tvoření, jen samá operativa – z akce do akce. Vycouvala jsem z plátcovství DPH (cíleně) a začala mnohem více působit lokálně pro konkrétní lidi než celoplošně. Cítím, že se i více stahuji z onlinu a ožívám uvnitř sebe. Zjišťuji, že 4 hodiny konzultací mě nabíjí, zatímco 4 hodiny marketingu jsou pro mě vyčerpávající.
Štěpánko, děkuju moc za komentář. Ale trochu si rýpnu s tím marketingem. Pokud vás to vyčerpává, pravděpodobně neděláte ty správné věci :-)
Díky za takové názory. Nikdy jsem nechápala, proč všichni chtějí stále více a více. A proč vlastně? Abych měla ještě méně času? Abych si mohla koupit ještě lepší auto? Více aut? Větší barák? K čemu to? Sama mám vnitřní problém s s plátcovstvím DPH, protože spadám do skupiny, kde jsou nízké náklady a cenu tvoří především moje práce. Takže buď zdražit, ačkoliv z toho zdražení nebudu nic mít, nebo z příjmu odvést navíc 21 % státu, takže budu mít naopak míň. Ani jedna varianta se mi nelíbí.
To úplně chápu, děkuju moc za komentář!
Jsem freelancer a mam v umyslu se posunout. Tento clanek mi otevrel oci,….. mam o cem premyslet. Diky!
Tak to jsem ráda, že jsem se vám trefila. Děkuji za komentář!