Jsem byznysová čarodějnice. Takže se na mě občas někdo obrátí i s pocitem, že se stal obětí něčí kletby. I když i to se může přihodit, většina podobných situací, které se lidem staly v podnikání, nakonec měla mnohem prozaičtější příčiny.
Jak se prokletí projevuje
Nejčastějším symptomem je… smůla. Cíle se nedaří plnit, pokladna je prázdná a práce vám nejde od ruky. Jediné, čeho je dostatek, jsou různé překážky a nečekané změny na poslední chvíli. Vlaky mají zpoždění, stroje stávkují, dodavatelé neplní sliby, aplikace padají a zákazníci kolem vás chodí obloukem.
Další fáze přináší potíže se spaním. Nemůžete usnout, v noci se budíte a když už konečně zaberete, pronásledují vás zlé sny a noční můry. Postupem času mohou přidat i zdravotní komplikace. Typicky takové ty chronické, jako jsou bolesti hlavy, ztuhlá záda, vyrážka nebo špatné zažívání.
Externí lokus
Pocit prokletí často souvisí s fenoménem, který sociální psycholog Julian Rotter v 50. letech 20. století označil jako externí locus of control. Pojem se dá volně přeložit jako místo či těžiště řízení a označuje míru, do jaké jsou lidé přesvědčeni o tom, že jsou schopni ovládat výsledky své činnosti.
Člověk s interním těžištěm řízení věří, že svůj život ovlivňuje především on sám. Naproti tomu osoba s externím lokusem přičítá všechny události vlivům, které jsou zcela mimo jeho kontrolu. Pokud se mu nedaří, může za to osud, nepřízeň bohů nebo cizí zlý úmysl.
Podnikání je už z definice založené na interním lokusu. Tím, že jdete na volnou nohu, dáváte najevo chuť tvořit si realitu sami a aktivně testovat hranice svých možností.
Souhlasím, že život není vždycky procházka růžovou zahradou. Někteří lidé to s vámi nemyslí dobře a váš byznys je jim trnem v oku. Ovládá je žárlivost a závist. A možná vám i přejí, aby se vaše podnikání odebralo do věčných lovišť.
Samotné přání je ale málokdy dost silné na to, aby mělo výsledky. Účinné prokletí vyžaduje dovednosti a soustředěnou pozornost. Vaši „nepřátelé“ a konkurenti vám sice občas věnují nějakou tu nepřející myšlenku. Častěji ale mají úplně jiné starosti, než vám cíleně škodit.
Co si člověk neudělá sám, to nemá
A o prokletí to platí také! Ta nejhorší protivenství si většinou v podnikání působíme sami. To, co nám hází klacky pod nohy, je náš starý známý podnikatelský mindset, neboli myšlenkové nastavení.
- Nejsem dost dobrý / dobrá.
- Moje práce nemá hodnotu.
- Nezasloužím si slávu, úspěch ani bohatství.
- Brzy někdo přijde na to, jaký jsem diletant.
- Nemá to cenu, stejně nakonec zkrachuju.
To jsou jen příklady různých strachů, introjektů a pochybností, kterým máme tendenci podléhat. Jakmile zpracujeme jeden, objeví se další. Přesto to má hluboký smysl dělat. Každý zpracovaný blok nás posouvá mílovými kroky dopředu. Podnikatelsky i lidsky.
Jaké mohou být další příčiny, proč se vám podnikání nedaří rozjet?
1. Nemáte solidní obchodní model
Pod pojmem obchodní model myslím kloudnou odpověď na otázku, co chcete prodávat, a zejména proč by to od vás někdo měl kupovat.
„Protože je to pro lidi dobré“, „protože na to mají peníze“ nebo „protože je k tomu přesvědčím reklamou“ jsou vždycky špatné odpovědi.
Lidé jsou ochotni utrácet za produkty a služby, které jim buď řeší konkrétní problém, nebo uspokojují jejich touhy a vášně. Pokud váš produkt nic takového nedělá, nebo zákazníci nechápou souvislost mezi vaší službou a jejich trápením, spíše než na odeklínání je potřeba se soustředit na dobrou marketingovou strategii.
2. Děláte něco, co vás nebaví
Že se radost v byznysu přeceňuje? Takový názor už jsem slyšela také. Čím déle pracuji s volnonožci a živnostníky, tím více jsem přesvědčená o tom, že radost je v úspěšném podnikání dost zásadní ingredience.
Když vás vaše práce netěší, nevidíte v ní smysl a děláte ji vlastně jenom pro peníze, je obtížné pokračovat. Povolání se mění v otravnou povinnost. Ráno je čím dál těžší vstát z postele. Snadno se rozčílíte, máte tendenci prokrastinovat, a večer se vracíte domů unavení a vyčerpaní.
To, co vypadá jako prokletí, je v tomhle případě spíš syndrom vyhoření, nebo jeho předstupeň. Co s tím? Předně vybrat si takový obor podnikání, který vás těší, a ve kterém vidíte poslání. Mít v životě i jiné věci kromě práce. A hlídat si energetické účetnictví.
3. Mluví na vás intuice
Situace, velmi podobné prokletí, vám může způsobovat i vaše vlastní intuice. Protože dlouhodobě děláte něco, co nemáte. Snažíte se vyhovět všem, neumíte říkat ne, berete špatné zakázky, pracujete příliš, nebo dlouhodobě nabízíte svoje služby pod cenou.
Intuice to s vámi nejdříve párkrát zkusí po dobrém. Když nereagujete, přitvrdí. A bude pokračovat, dokud jí nebudete věnovat pozornost. Většinou stačí se na chvíli zastavit a naslouchat. Ale existují i další techniky. Meditujte, pište si deník, nebo sáhněte po tarotových či vykládacích kartách. Určitě brzy přijdete na to, co se vám vaše podvědomí snaží sdělit.
Foto Marko Blažević, Unsplash
Napsat komentář