Píše o vás tisk či internetová média? Byli jste už v televizi nebo v rozhlase? Mediální prezentace vám může pomoci získat nové zákazníky, ale zejména budovat dobré jméno vaší firmy či značky. Velké firmy na to mají PR agentury, tiskové zprávy, konference a další nástroje. Pozornost novinářů ale můžete upoutat, i když jste docela malá firma nebo nezávislý profesionál.
V Čechách je zvykem o sobě moc nemluvit, sednout si do kouta a počkat, že se sláva dostaví sama. Takhle ale dřív než sláva přijde důchod. Takže zahoďte falešnou skromnost. Chcete-li pozornost, musíte si o ni říct.
Jak? Předně – mějte názor. Když bude aspoň trochu kontroverzní, tím líp. Nebojte se ho jednoznačně prezentovat a počítejte s tím, že s vámi někdo nebude souhlasit.
Vyberte si jednu oblast, které skutečně rozumíte. Vaše téma by nemělo být ani příliš široké, ani příliš úzké. Místo na „zahrady“ se zaměřte na „pěstování růží“. Spíše než o psychologii obecně mluvte například jen o závislostech, asertivitě, stresu nebo poruchách učení.
Svého tématu se držte a nevyjadřujte se k otázkám mimo vaši odbornost. Samozřejmě také můžete komentovat úplně cokoli. Ale potom se nedivte, když ztratíte profesní vážnost a odborně klesnete v očích svých zákazníků i kolegů.
Pokud ve vás rozhovory vyvolávají nepříjemné pocity, nenechte se odradit. Časem a praxí si zvyknete. Nebo to můžete urychlit školením, jako je třeba mediální trénink.
Jakmile jste připraveni, je čas na sebe média upozornit. Tady je sedm slíbených způsobů:
1. Odlište se. Zvolte si takový obor podnikání, který v okolí zatím nikdo nedělá. Inspirujte se v zahraničí, zdůrazněte doposud okrajovou část vaší nabídky, nebo si prostě něco vymyslete. Instantní voda, sex koučink nebo bikram jóga jsou jen některé příklady, které média rozhodně nenechala bez povšimnutí.
2. Začněte psát blog a pravidelně na něm publikujte články z vašeho oboru. Dnes existuje řada možností, jak si založit blog přímo na webu nějakého internetového média, nebo na vlastních stránkách.
Důležité je být na relevantní klíčová slova vidět ve vyhledávačích. Novináři často hledají odborný názor nebo citaci. Text z vašeho blogu buď rovnou použijí, nebo vás osloví.
3. Jděte do akce. Respektive nějakou uspořádejte. Mohou to být závody tříkolek, hromadná svatba, pokus o světový rekord ve skládání puzzle nebo soutěž ve vaření guláše.
Ale pozor – aby vám publicita k něčemu byla, akce by měla mít nějaký vztah k předmětu vašeho podnikání. Příklady uvedené výše vám dobře poslouží, pokud prodáváte tříkolky, vlastníte svatební agenturu, vyrábíte deskové hry nebo bouráte maso, či aspoň pěstujete cibuli. Jinak se možná bude psát o vás, ale určitě ne o vašem podnikání.
4. Přihlaste se do soutěže. Různých podnikatelských a oborových přehlídek a klání je celá řada. Vyberte si nějakou, která má dobré jméno a solidní prestiž. Zájmu médií se tak zpravidla nevyhnete. Ještě lepší postup je samozřejmě takovou soutěž vyhrát, alespoň na regionální úrovni.
5. Založte profesní asociaci. Případně, pokud už váš obor nějakou má, se v ní začněte angažovat. Na profesní sdružení se novináři obracejí častěji než na jednotlivé lidi. Navíc je docela lákavé stát se „hlasem oboru“.
6. Buďte užiteční. Respektive udělejte něco pro veřejné blaho. Uspořádejte dobročinný bazar. Upečte dort dětem z dětského domova. Choďte číst seniorům knížky. Vysázejte růže do místního parku. Získaná publicita bude, pravda, regionální. Ale účinná.
7. Zvedněte telefon. Když si vás média stále nevšímají, vyberte si konkrétního redaktora, a kontaktujte ho napřímo. Ptejte se, co ho z vašeho oboru zajímá a jaké informace by ocenil.
Jaké cesty k publicitě jste už použili vy?
Moc pěkný článek a i po 10 letech stále platný. Děkuji za vaše užitečné rady.
Já děkuju za komentář!
pak je tady ještě možnost oslovit je přímo.
hlavně lokální média věčně lační po tématech. potíž spíš vidím v tom, že si od takové publicity nelze slibovat příliš mnoho. i když… po článku v místních novinách uveřejněném před vánoci se v místní pstruhárně dveře netrhly :-D a kdo ho psal? já. přístě si to nechám zaplatit. :-D
Naprostý souhlas s tímto příspěvkem. Dalo by se tesat do kamene nebo rovnou do rotačky :) zejména bod 3 se mi jako pořadatelce akcí líbí a je pravda, že ho firmy velmi podceňují. Raději investují do obřích BB či bannerů a tak si velice rychle vyprázdní mktg budget. Nebo si založí fcb a komunikují na něm max 1 za měsíc a to ještě tak, že si ho pletou s další reklamní plochou… Hlasuji tedy za více zajímavých akcí, které přitáhnou nejen mediální pozornost, ale i klienty.