Rozhodli jste se podat výpověď v práci a vydat se na volnou nohu? Pak už možná také řešíte, kde a jak shánět zákazníky. Některé postupy se samozřejmě liší obor od oboru. Ale pár obecných principů využijete, ať už jste kouč, masér, grafik, kodér, projektant, copywriter, překladatel, stylista nebo konzultant. Tady jsou.
1. Zformulujte si Elevator Pitch.
Elevator Pitch není nic jiného než vaše profese, shrnutá do jedné věty. I když se výtahům spíš vyhýbáte, příležitostí, kde takovou větu využít, je dost a dost. Namátkou třeba kurzy, večírky, podnikatelská setkání i sraz bývalých spolužáků. Věta by měla být srozumitelná i lidem mimo váš obor. A dostatečně lákavá, aby podněcovala k další konverzaci.
2. Podrobně popište svého zákazníka.
Ať už nabízíte cokoliv, musíte dopředu vědět, kdo to od vás má kupovat. Čím je vaše definice podrobnější a obsáhlejší, tím lépe. Nelitujte času a skutečně si napište na papír, jestli váš zákazník je muž nebo žena, kolik je mu let, kde žije, kolik má dětí, ale také jaké hodnoty vyznává, co potřebuje, co mu dělá radost, co každý den řeší, čeho se bojí a co ho trápí. Vymyslet, jak takového zákazníka účinně oslovit, pro vás najednou bude hračka.
3. Sestavte nabídku.
Nabídka je odpověď na otázku, co od vás zákazníci mají kupovat. Tedy produkt nebo služba s jasně definovanými parametry. K těm například patří: co všechno obsahuje, jak dlouho trvá, jaké jsou podmínky využití (otvírací doba, balení, doprava) a také kolik stojí. I když ještě nemáte web, vyplatí se nabídku stvořit v písemné podobě, abyste ji mohli posílat mailem, poštou, nebo nosit s sebou na schůzky.
4. Ujasněte si, co vám vyhovuje.
Raději komunikujete osobně, po telefonu, nebo e-mailem? Jde vám lépe psaní článků, nebo spíše dokážete zaujmout při živé prezentaci? Umíte malovat, vytvářet infografiky nebo fotografovat? Nastavte si propagaci tak, abyste využívali svých silných stránek, a zbytečně se netlačili do něčeho, co vám moc nejde a především vás to nebaví.
5. Vytvořte si profil na LinkedIn.
Profesní sociální síť LinkedIn je způsob, jak během hodiny zdarma získat základní internetovou prezentaci. Jen v češtině, nebo i v několika jazykových mutacích. Do svého profilu detailně popište, co umíte a co nabízíte. Přidejte si kontakty na bývalé kolegy, klienty a spolupracovníky a nebojte se je požádat o reference. Můžete přidat i fotografie, prezentace nebo videa. A určitě nezapomeňte na kontaktní údaje.
6. Registrujte se na Navolnenoze.cz
Pokud byste si měli vybrat jen jednu jedinou placenou prezentaci, tak se přimlouvám právě za tenhle portál. Spoustě freelancerů (včetně mě) skutečně pomohl získat zákazníky. Text prezentace vám podle dodaných materiálů napíše profesionální copywriter. Což je docela cenná zpětná vazba o tom, jak je vaše nabídka srozumitelná nezávislému pozorovateli. Zároveň získáte členství v největší české komunitě nezávislých profesionálů a pozvánky na akce, které portál pořádá.
7. Choďte mezi lidi.
Během prvního roku podnikání většinou dostatek zakázek doma nevysedíte. A pokud jste dosud byli zvyklí pravidelně docházet do zaměstnání, ani vám to nebude dělat dobře. Udělejte si přehled o akcích ve vašem okolí, které navštěvuje vaše cílová skupina, kolegové z oboru nebo jiní nezávislí profesionálové. Mohou to být třeba business snídaně, networkingové večery nebo neformální setkání u piva.
Tip: Pro začínající podnikatele mám on-line kurz Kořeny byznysu.
Které kroky usnadnily začátek podnikání vám?
Foto: tableatny, Flickr
Pěkný článek, mně osobně pomáhá se více zaměřit na cíl, koncepci. Vědět, proč to dělám a taky si co nejpřesněji říci, jak poznám, že se mi sen – cíl splnil.
Ludmilo, souhlasím, mám to stejně.
Madlo, hezký článek :-) se všemi body v zásadě souhlasím, až na jeden. Nějak mi tam nezapadá, v čem mi, jakožto začínajícímu freelancerovi, pomůže profil na linkedin. Ještě by se snad dalo argumentovat tím, že v oboru, kde třeba podnikám já, by to malý smyl mít mohlo, nicméně ve většině ne-IT oborech, je to imho k ničemu. Nebo ne k ničemu, ale asi bych to nezahrnoval mezi 7 nejdůležitějších bodů.
Možná bych naopak vyzdvihl důležitost osobního blogu, nebo nějakého prostoru pro publikování. Ovšem ne někde na sociální síti (která se zpravidla neindexuje vyhledávači), ale někde na svém vlastním blogu, kde se bude obsah časem kumulovat a přivádět návštěvnost ještě za x let :-)
Pár postřehů proč jsem na Linked-in zůstal.
1) 99% mých bývalých spolupracovníků je na Linked-in a díky této síti s nimi jsem schopný udržovat kontakt i po té co jsem s firmy odešel. A uznej, že nejen prací je živ člověk :-)
2) Někteří z mých kamarádů postupně přešli na volnou nohu a hádej kde se tím prvně pochlubili – pro mě dobrá příležitost nabídnou služby.
3) Linked-in je docela fajn místo na sběr informací co se financí, marketingu a obecně věcí mimo ČR děje. Linked-in už dávno není jen privátní síť pro PR specialisty.
4) I na Linked-in může fungovat jako dobrý blog, kde můžeš lidi oslovit. (já to tak ale nedělám, ale znám pár lidí, co to takto dělají a odezva je docela slušná)
5) Na Linked-inu se vede z mého pohledu věcnější diskuze a procento trollů je blízké 0.
Martine (Matějko), já vnímám LinkedIn jako způsob, jak velmi rychle a zadarmo umístit na web informace o tom, co umím (služby, portfolio) a jak mě kontaktovat. Stejnou funkci může plnit i katalog Na volné noze, ale to už déle trvá a stojí to peníze. Vlastní web s blogem je samozřejmě ideál, ale jeho reálné vytvoření trvá freelancerům týdny nebo i měsíce. LinkedIn umožňuje tuhle dobu překlenout, protože máš potenciální klienty kam odkazovat. Tenhle postup už jsem poradila několika začínajícím volnonožcům a zatím se to vždycky vyplatilo.
Martine (Vidláku), díky za doplnění!
Ještě bych přidal osmý krok – Řekněte svým známým a rodině, že podnikáte a že hledáte zakázky. Nepodnikající předpokládají, že máte hodně zakázek, a proto podnikáte. Obvykle je nenapadne, že by vám mohli něco zprostředkovat nebo ani netuší, že se věnujete zrovna tomu či onomu. Takže jim to přímo řekněte, v případě známých nabídněte provizi za realizovanou objednávku (někdo na to slyší, někdo ne). A opakování je matka moudrosti :-)
Vlastimile, moc pěkná připomínka. Zapíšu si ji za uši!
Díky
Vlastimile, dobrý nápad, děkuju za doplnění!
zajímavý pohled, zatím se mi ale neosvědčil
Souhlasím, v prvním roce podnikání jsem vlastně VEŠKERÉ zakázky měla přes „osobní dohození“ :) Prostě chodím a mluvím o tom, co dělám a nebojím se říct, že zrovna mám volné místo. Klient mě doporučí zas někomu dál. Osvědčilo se mi PROSTĚ ZAČÍT. Teď se stěhuji přes půl republiky, budu začínat nanovo – ale díky této zkušenosti už se nebojím. Jak prostě začnu, moje energie se bude šířit. I když samozřejmě účinný marketing jde ruku v ruce.
takto ano, ale od rodiny a známých toho moc nikdy nepřišlo – spíš nic než moc
Adélo, díky za komentář. Držím palce se stěhováním a přeji úspěšné nové začátky!
pěkný článek, určitě by stálo za to, jednotlivé body, rozebrat dopodrobna v návazných článcích
Pepane, dobrý nápad, děkuju. K bodu dva už na webu článek mám (je tam odkaz), ale minimálně body 1, 3, 4 a 7 nejspíš stojí za to víc rozepsat.
Speciálně za bod jedna se velmi přimlouvám. Sama nikdy nevím, co odpovědět, když se mě někdo zeptá, co dělám. Mám malou firmu na výrobu šitých dopňků, něco šiju sama, na něco mám lidi, švadlena nejsem, něco prodávám sama, něco dodávám do obchodů… Prostě nikdy nevím, jak odpovědět, abych nevypadala jako že si něco doma flikuju na koleně a nebo aby to nevypadalo, že vlastním celou výrobní fabriku. :-)
Jinak krásný článek, díky.
Libuše, děkuju za komentář. Koukala jsem na Váš web a děláte moc zajímavé věci. A příběh k tomu, takže lákavý elevator pitch z toho určitě půjde poskládat. Držím palce!
Děkuji za přání! Také jsem se dívala na web paní Libuše a je opravdu osobitý – elevator pitch bych tam spatřovala už teď.