Je mi 40. Dneska. Jsem stejně stará jako firma Microsoft, kapela Iron Maiden, obchodní dům Máj, vodní nádrž Liptovská Mara a model Volkswagen Golf. Dost na to, abych pro vás sepsala 40 marketingových mouder. Za každý rok jedno. Tady jsou.
O podnikání
- Úspěšný byznys se dělá hlavou. A srdcem.
- Podnikat znamená místo důvodů, proč něco nejde, hledat způsoby, jak by to šlo.
- Jaký majitel, taková firma. V pozitivním i negativním smyslu slova.
- Že máte byznys, poznáte podle toho, že vám lidé platí. Jinak máte jen hezkého koníčka.
- Neprodávejte nic, čemu nevěříte a co byste si sami nekoupili.
- Když kovářova kobyla chodí bosa, kovář brzo umře hlady (aneb používejte své výrobky a služby).
- Řídit se v podnikání intuicí není ostuda. Často toho ví víc než tzv. racionální myšlení.
- Jste unikátní kombinací dovedností, zkušeností a vlastností. Vtělte je do svého podnikání.
O marketingu a plánování
- Marketing je všechno, co firma dělá.
- Žádat někoho, aby za vás dělal v malé firmě marketing, je stejné jako po něm chtít, aby za vás chodil na oběd.
- Marketingový plán je magické zaklínadlo, které nám umožňuje zvýšit obrat i zisk a snáze dosáhnout toho, co chceme.
- V podnikání potřebujete cíl. Když ho máte, soustředíte na něj energii a pravděpodobněji ho dosáhnete.
- Vzbuzují ve vás konkrétní cíle odpor? Vytkněte si za cíl něco, o co doopravdy stojíte.
- Vize není horizont, který se vzdaluje tak, jak se k němu přibližujete. Správně formulovaná vize se dá naplnit.
O zákaznících
- Vaši zákazníci s vámi mají hodně společného – hodnoty, postoje a často i povahu.
- Ne každý, kdo zakopne a upadne k vám do prodejny, je váš zákazník.
- Produkty „pro každého“ většinou nekupuje nikdo.
- Demografie nestačí. Jděte více do hloubky, ke strachům a potřebám.
- Nevymýšlejte si cílové skupiny, ke kterým sami nepatříte a jejichž potřeby si neumíte představit. Místo toho se podívejte, jaký produkt nebo služba chybí vám.
- Zákazník není debil.
- Pokud vám to pořád tak připadá, vraťte se k bodu číslo 20.
O trhu a konkurenci
- To, že určitý výrobek či služba na trhu není, neznamená automaticky díru na trhu.
- Neustále sledovat, co dělá konkurence, je dobrý způsob, jak se připravit o radost.
- Konkurenční výhoda je to, v čem jste skutečně lepší než ostatní.
- Kvalita, spolehlivost a individuální přístup není konkurenční výhoda, ale samozřejmost.
- Konkurujete cenou? Jen ukazujete, že už nemáte jinou možnost.
O penězích a cenách
- Nepracujte pro peníze. Když děláte něco smysluplného, peníze samy přijdou.
- Trh je jako dort – záleží na vás, zda chcete jíst piškot, šlehačku nebo třešničku nahoře.
- Veřejným ceníkem na webu ukazujete, pro jaké lidi chcete pracovat.
- Není důležité, jaká je skutečná hodnota vaší služby, kolik práce vám to dalo nebo kolik know-how jste museli načerpat. Důležité jsou faktory, které vnímá zákazník.
- Za cenu, se kterou nejste vnitřně v souladu, stejně nic neprodáte.
- Máte pocit, že si vás zákazníci neváží? Nejspíš je nejvyšší čas zdražit.
- Se slevou je třeba zacházet jako se vzácným kořením. Ve větším množství přestane chutnat.
- Sleva dává smysl jen jako odměna za chtěné chování zákazníka.
O nástrojích
- Zázračné marketingové nástroje existují, ale většina z nich vypadá hodně jako práce.
- Když sami nečtete blogy, neodebíráte newslettery a nejste na Facebooku, proč k něčemu takovému nutit vaše zákazníky?
- Nepřemýšlejte o kampaních, ale o souvislém budování dobrého jména a značky.
- Čím je něco složitější, tím větší je pravděpodobnost, že to nebudete dělat.
- Když se vám do něčeho nechce, většinou to má dobrý důvod. Zvažte, zda je pro vás právě tenhle nástroj ten pravý.
- Je lepší PPC reklama, nebo e-mailový marketing? To je jako ptát se, jestli je lepší kladivo nebo mikropájka. Podle toho na co…
Jaká marketingová moudra fungují vám? Podělte se, prosím, v komentářích.
‚A bit late to the party‘, ale ke čtyřícítce se dá určitě blahopřát i se zpožděním :) A ta čtyřícítka v článku bude platit ještě hodně dlouho, takže vše nejlepší a díky za článek.
Pavle, děkuju moc!
Přeji Vám paní Magdaleno mnoho krásného do dalších let. Vážím si coby procesní inženýr lidí, jako jste Vy. V dnešní době vznešených slov a odborné terminologie jen moudří lidé znají cenu rozumu a srdce.
Děkuji Vám za milý komentář.
Madlo, vše nejlepší! Rád doplním mé oblíbené: „Zákazníkovo NE neznamená NE, ale DNES NE!“ :-)
Děkuju moc za přání i za doplnění!
Pěkně sepsané pro takové připomenutí si, co je dobré dělat nebo nedělat. Díky :)
Já děkuju za komentář!
Krásný článek. Ráda jsem si připomněla na první pohled elementární věci.
Děkuji za komentář!
Madlo, moc hezky napsané. Tvé hlášky o zákaznících už mi začínají chybět, musím se zase přihlásit na nějaký seminář :-) Pěkný den :-)
Děkuju moc! Aktuálně žádné nemám vypsané, ale nejpozději na podzim zase něco bude.
Supr, těším se!
Ahoj Madli moc se mi líbí co jsi zde napsala včetně toho úvodu!
Díky! :-)
Mnoho žen řeklo, že žena začíná opravdu žít až po čtyřicítce :D Tak to se máte na co těšit ;-) Přeji do dalších let co nejvíce štěstí (zdravých bylo na Titaniku určitě dost) :D
To teda :-) Děkuju!
Gratuluji a přeji Vám i nám stálý přísun nových čarodějnických/marketingových esencí :-)
Shrnutí jsem si se zájmem přečetla, bod 3 platí více, než se může laikovi zdát, 5 – podle mě platí na druhu produktu…nemusí tedy platit vždy, 14 vize – stále opomíjené, přitom tak skvělá pomůcka pro majitele, management… 29 – souhlas.
28 trh = dort – skvělé přirovnání !!! :-)
Vše nej nej nej. Mně se líbí 32.
Děkuju! :-)
Dobré moudra. Ikdyž na ně člověk myslí, opakování neuškodí :)
Děkuji za komentář! :-)
Nechci být přehnaně kritický a nerad bych se někoho neprávem dotknul, ale přijde mi to až na několik vyjímek jako plky rádoby školitelů, kteří nikdy sami nepodnikali. Praxe je o něčem jiném, o vlastních zkušenostech a o vlastním „vymáchání čumáku“. Sebehlubší poučky a „desatera“ a „čtyřicatera“ ještě v začátku podnikání nikomu nepomohly. Proč? Protože ty skutečně hodnotné rady a praktické příklady si každý rád nechává pro sebe. Pokud mi něco funguje, proč bych to někomu říkal, ne? Jinak taky můžu přijít na buben jen pro to, že jsem si pustil hubu na špacír.
Souhlasím – vlastní zkušenost je k nezaplacení a nedá se nahradit. Dokonce ani plky školitelů, kteří nějakou praxi s vlastním podnikáním mají. :-)
Ale s tím zbytkem se mi souhlasit moc nechce – sama sdílím i praktické příklady a majorita lidí, kterých si vážím, taky. Jenom někdy je to viz bod číslo 16 :-)
Možná kdybyste si nějaké desatero přečetl a aplikoval, nemusel byste si máchat vlastní čumák. :-)
Začátek OK, pokud člověk nesedna na zadek a nezačne makat tak mu x-tero nepomůže.
S tím koncem nesouhlasím.
Osobně se rád se dělím o rady: jak na Excel a vůbec se nebojím, že příjdu na buben, právě naopak. Lidé se ozývají a chtějí ať tu důležitou práci za ně provedu (čas věnuji tomu co umí nejlépe). Stejně tak já si nechám vypracovat daně, atd. od lidí co své rády sdílejí (je vidět, že umí a nebojí se sdílet).
No a když si šablonu v Excel někdo vytvoří sám, proč ne? Ne všichni jsou mi zákazníci. Další přínosy co sdílení přináší – např. zpětná vazba (vím co lidí zajímá, kde mají problémy, nápady jak něco vytvořit jinak), komunita, setkání s dalšími inspirativními lidmi atd.
Magdaleno, gratuluji k výročí a přeji mnoho úspěchů a radosti a nejméně dalších 40 mouder.
Zdenko, děkuji!
Posílám gratulace…a přeji ze srdce hodně úspěchů, nápadů a pevné zdraví :-)
Moc děkuju! :-)
Madlo, ještě jednou všechno nej a pravidla i doplnění – to nemá chybu! :-)
Děkuju! :-)
Krásné shrnutí
Nesouhlasím jen ve čtyřec bodech, z nichž dva body jsou vlastně totéž.
20 a 21 – zákazník není debil. Tam nesouhlasím – ikdyž samozřejmě jen tak napůl. Zákazník je může být a často i je debil na to, co ho nezajímá. A proto je mu potřeba připravit takové podmínky a postupy (v mém případě web), aby dokázal pochopit i to, na co je debil. Resp. musím to udělat tak, aby nad věcmi které ho na mém webu nezajímají, vůbec nemusel přemýšlet.
31 – a cenu, se kterou nejste vnitřně v souladu, stejně nic neprodáte. – taky jsem si to myslel, než jsem začal prodávat do celého světa. Byl jsem hodně upjatý na „české“ ceny. Pro čechy jsme byly strašně drazí a i já to tak viděl. Pro spoustu jiných států vč. těch méně bohatých než jsme my, jsme směšně levní. Zdražili jsme o 1000% a nic se nestalo. Tedy kromě vyššího zisku.
39- Když se vám do něčeho nechce, většinou to má dobrý důvod. – to u mě neplatí. Ale jen proto, že jsem lenoch.
Moc děkuju za vtipné doplnění! :-)
Ad 20-21. K tomu bych poznamenal:
1. Řešení by mělo být blbovzdorné. Tedy pokud se neživíte navrhováním hlavolamů.
2. V mém oboru (grafika) se traduje – a slýchával jsem tyhle nářky už od střední školy – že zákazník si vždy vybere nejhorší variantu. Je smutné, když tohle do dětí lejou už na školách. V praxi jsem zjistil něco jiného. A od té doby, co jsem přestal dávat varianty dopočtu, ale jen ty kvalitní, světe div se, žádný zákazník si špatnou variantu nevybral.:-)
3. Stránky typu Český klient ) často dokládají bezmocnost jak na straně dodavatele, tak zákazníka.
Ke konkurenci bych dodal: Spolupracujte, doporučujte další šikovné lidi. Bez provize. Bez očekávání zpětného doporučení. Ono se to tak jako tak vrátí.
Souhlasím, mám stejnou zkušenost. Díky za komentář!
Také souhlasím, doporučuji…navzdory tomu, že jsme v Čechách…