Také už máte firemní stránku na Facebooku? A pokud ne, každý vás přesvědčuje, že kdo na největší sociální síti není, jako by nebyl? I když se do vln sociálních sítí bezhlavě vrhá jeden živnostník za druhým, firemní stránka na Facebooku zůstává jen jedním z mnoha dostupných nástrojů. A podobně jako ty ostatní se nehodí úplně pro každého. Pokud stále váháte, zda firemní „fan page“ zřídit, nebo ne, zkuste si po pravdě odpovědět na následující otázky.
1. Máte „o čem“?
Tahle otázka je opravdu klíčová. Sociální sítě jsou jen forma – základ je obsah. Pokud máte problém vymyslet alespoň jednou měsíčně aktualitu na firemní web, ani Facebook vás nespasí. Nemáte-li jasnou představu, čím chcete firemní stránku naplnit a odkud budete čerpat informace, je lepší ji vůbec nezakládat.
2. Chce se vám do toho?
Pokud vás sociální sítě nelákají, netěší nebo znáte tisíc jiných způsobů, jak vyplnit čas, nenuťte se do toho. Když vás interakce na stránce nebude bavit, váš zákazník to pozná a výsledek bude spíš kontraproduktivní.
3. Je vaším cílem budovat značku nebo dobré jméno?
Facebook se nejlépe hodí pro chvíle, kdy chcete posilovat loajalitu zákazníků ke značce, budovat dobré jméno své firmy nebo posílit svou odbornou kredibilitu. Není k zahození, ani když je vaším cílem zvýšit návštěvnost vaší webové prezentace. S očekáváním zvýšení obratu nebo zisku už bych ale byla opatrná.
4. Je vaše cílová skupina na Facebooku?
To zjistíte nejlépe tak, že zmapujete obsahově příbuzné stránky a stránky konkurence. Obecně na Facebooku nejvíc „frčí“ matky na rodičovské dovolené, důchodci, zaměstnanci trávící své dny u počítače a některé profese z řad nezávislých profesionálů. Ostatní cílové skupiny lze efektivněji zasáhnout jinými kanály. Dávno také neplatí, že by Facebook byl sociální sítí pro mladé. Stále více času na něm totiž tráví starší ročníky.
5. Tvoří vaši zákazníci komunitu?
Komunita je skupina lidí, kteří mají společné potřeby nebo zájmy, navzájem se znají a jsou zvyklí mezi sebou komunikovat. V komunitě máte větší šanci, že se vaše sdělení bude šířit. Ale pozor – skupina lidí s podobnými demografickými charakteristikami není komunita, ale spíš segment. Komunitu tvoří až vzájemná interakce.
6. Je váš produkt (nebo služba) určen koncovému spotřebiteli?
Na Facebooku se nejlépe propaguje spotřební zboží nebo služby, které je obvyklé nakupovat opakovaně. I když přes fan page lze s úspěchem provozovat i zákaznickou podporu, pro vysoce specializovaná témata nebo B2B aktivity se obecně lépe hodí LinkedIn, osobní prezentace, přímý marketing nebo odborná periodika.
7. Dokážete nejen mluvit, ale i naslouchat?
Ať se vám to líbí nebo ne, principem sociálních médií je dialog, rozhovor, konverzace. Pokud je chcete využívat jen jako hlásnou troubu k šíření svých myšlenek, raději sáhněte po jiných nástrojích, jako je televizní či rozhlasová reklama, OOH, nebo inzerce.
8. Máte na Facebooku osobní profil?
Povinné to není, ale pomáhá to. Minimálně pochopíte, jak ta celá věc funguje a jak se ovládá. Pokud sami na Facebooku nejste, proč chcete po svých zákaznících, aby dělali něco, co vám připadá jako ztráta času?
9. Dokážete Facebook propojit s dalšími aktivitami?
Marketingové nástroje nejlépe fungují ve vzájemné kombinaci. Proto se vyplatí přemýšlet také o tom, jak fan page zapadá do kontextu vašich dalších komunikačních aktivit. Nejsnáze se dá propojit s firemní webovou stránkou nebo webináři, ale propojení lze najít i v off-line kanálech.
10. Jste ochotni tomu věnovat alespoň půl hodiny denně?
Napsat status na zeď samozřejmě tak dlouho netrvá. Ale je potřeba také číst, co dělá konkurence, sledovat statistiky, odpovídat na komentáře…
Pokud jste odpověděli ANO alespoň na sedm z deseti otázek, vyplatí se vám o fan page uvažovat. Máte-li většinu NE, s Facebookem se nejspíš nestresujte…
Foto William Iven, Unsplash
Moc pěkný článek. Já na této sociální síti nejsem a vždy jsem to považovala za mrhání časem. Článek mi to jen potvrdil.