„Moje prověřená metoda vám zaručeně přivede zákazníky.“ Takové věci vám nikdy slibovat nebudu. Jsem totiž přesvědčená, že jeden univerzální marketingový postup, který by vyhovoval všem, neexistuje. To, co podle mě funguje, je najít si postup vlastní. Takový, který nám umožní stavět na našich silných stránkách, a navíc půjde dohromady s naší povahou.

Uznávám, že by to bylo lákavé. Následovat krok za krokem něčí metodiku a mít garantované výsledky. Spoustě podnikatelům by to snížilo každodenní stres, a ještě by se na tom daly vydělat pěkné peníze.

Jenže za víc než 20 let, co se zabývám marketingovým poradenstvím, jsem takovou metodiku ještě nepotkala. Pár lidí, kteří ji nabízeli, ano. Ale zatím to vždycky byly jen plané sliby a hodně velká dávka manipulace.

Nefunguje to především proto, že každý jsme jiný. Máme specifickou povahu a jsme jedinečnou kombinací talentů, schopností a darů, které je pro ostatní těžké napodobit. Takže místo „zaručených“ návodů dává smysl spíš pustit se do hledání své vlastní cesty.

Proč vůbec chceme ověřené postupy?

Důvodů je několik. Tím nejdůležitějším je strach. Z toho, že nás ostatní odmítnou, nebudeme pro ně dost zajímaví a nic si od nás nekoupí. S tím souvisí i starý známý impostor syndrom a všudypřítomný pocit, že sami o sobě nejsme dost dobří.

Podle mě na sebe vytváříme zbytečný tlak ještě jednou věcí: řešíme cizí byznysy. Tad Hargrave na Instagramu rozvíjí teorii Byron Katie, podle níž existují tři druhy byznysů:

  • Můj byznys
  • Byznys ostatních lidí
  • Božský byznys

Můj byznys je to, co já můžu ovlivnit. Co dělám, co prožívám a o čem přemýšlím. Byznys ostatních lidí je to, co dělají, co prožívají a co si myslí ostatní lidé. A Božský byznys jsou jednoduše věci, které nás přesahují.

Problém je v tom, že se příliš často zabýváme něčím, co nám vůbec nepřísluší. Snažíme se myslet za naše zákazníky, řešíme konkurenci, nebo se dokonce pleteme do řemesla Bohu. A tím si také způsobujeme většinu utrpení.

„Do toho, jestli si od vás někdo něco koupí nebo ne, vám nic není. Jestli řekne ano, nebo ne, není vaše věc. Ani to, zda se ve svém životě odhodlá ke změně, kterou tak jasně vidíte, že by potřeboval, nebo ne, není váš byznys. Co je váš byznys? Chovat se tak, aby ostatní chtěli slyšet, co jim chcete říct. Sdílet své názory, jak nejlépe umíte… Vytvořit krásnou a užitečnou nabídku. To je váš byznys. Ale co s tím udělají ostatní, je jejich věc.“ Tad Hargrave

Nevím, jak vám, ale mě tohle uvědomění docela uklidňuje. Ačkoli nám ego našeptává něco jiného, jestli u nás někdo nakoupí nebo ne, ve skutečnosti nemůžeme ovlivnit. Takže se tím nemá smysl trápit. Lepší je investovat energii do toho, na co máme vliv. Což je poskytovat co nejlepší služby a propagovat je podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Rozhodněte se a začněte hledat

Předně: Máte právo nastavit si marketing i podnikání tak, aby vám v něm bylo dobře. Tuhle větu můžete klidně použít i jako afirmaci. Prvním krokem je rozhodnout se to opravdu dělat. A pak se pustit do hledání, jak by ten marketing podle vás měl vlastně vypadat.

1.     Opřete se o to, kdo jste

Už to, co o sobě víte, vám může pomoci roztřídit různé marketingové nástroje a vybrat si z nich ty, které vám nejspíš budou vyhovovat. Nasměrovat vás mohou i různé osobnostní testy nebo typologie. (Já sama používám třeba živly nebo archetypy značek).

Nebo si položte pár jednoduchých otázek. Tak třeba:

Jste introvert nebo extravert?

Poznáte to jednoduše podle toho, jestli vás společnost druhých lidí nabíjí nebo vyčerpává. Pokud vyčerpává (introvert), nemá smysl se tlačit do networkingů, interaktivních workshopů nebo obvolávání klientů. Jako extraverti si naopak dávejte pozor, abyste 100 % svého pracovního času netrávili sami doma.

Raději píšete nebo mluvíte?

Možná patříte k těm pár výjimkám, kterým jde stejně snadno obojí. Ale pro většinu z nás je výrazně pohodlnější jedno nebo druhé. Většinou to souvisí i s tím, jestli si sami tam, kde máte volbu, spíš pustíte video či audio, nebo se pustíte do čtení. Opouštět svou komfortní zónu je dobrá věc, ale není to potřeba dělat za každou cenu. Prostě začněte tím, co je vám bližší.

Co považujete za své silné stránky?

Zkuste si jich pár poznamenat. Ale pak si ještě přečtěte, co vám klienti napsali do referencí. Nebo se zeptejte, co na vás nejvíc oceňují. Dost možná budete překvapení.

2.     Testujte, co vám vyhovuje

Pokud máte pocit, že vám marketing nefunguje nebo vám jde na nervy, pravděpodobně stále používáte postupy, které vám nejsou vlastní. Proto se vyplatí přijmout mentalitu výzkumníka (nebo 5letého dítěte) a začít testovat a zkoušet.

Můžu vám garantovat, že objevíte spoustu nových věcí. Má to jenom jeden háček – je potřeba vytrvat. Jak ve svých Newsletterech často připomíná Martin Kavka, spousta lidí u jedné věci nevydrží dost dlouho, aby si mohli užít výsledky.

Napsat jeden článek, namluvit jeden podcast nebo natočit jedno video podle mě nestačí k tomu, abyste poznali, jestli je to cesta pro vás. Potřebujete jich udělat aspoň pět, ale ještě lépe 10 nebo 15.

Když něco děláte poprvé, vždycky to dá nejvíc práce. Při každé další příležitosti je celý proces jednodušší a snazší. Druhá věc je, že u obsahového marketingu vždycky trvá minimálně týdny, ale spíš měsíce, než vám lidé začnou věnovat pozornost.

Takže zkoušejte, za pochodu iterujte a vylepšujte, ale hlavně nepřestávejte.

3.     Mějte strategii

V poslední době to na sítích čtu docela často. „Zahodila jsem strategii, místo toho dělám, co mi říká intuice nebo kam mě vede flow.“ Ups. Intuice je super věc, kterou sama používám a velmi často propaguju. Ale vůbec se nevylučuje se strategií.

Strategie podle mě je, že víte, co děláte. Nic víc a nic míň.

Vůbec to nemusí být sofistikovaný dokument, na kterém strávíte spoustu času. Aby fungovala, nemusí mít desítky stránek a nemusí za ní stát žádná komplexní metodika. Nedává smysl ani používat cizí strategie, ale to už jsme rozebrali na začátku.

Jednoduše si ujasněte:

  • O co mi jde? Čeho tím chci dosáhnout? (cíl)
  • Koho chci oslovit? Kdo je můj srdcový klient? (cílová skupina)
  • Jak to udělám? Jaké nástroje použiju? (postup)

Kdykoli máte pocit, že se v podnikání motáte nebo ztrácíte směr, zkuste se vrátit k těmhle třem základním otázkám. A jestli mi chcete udělat radost, už nikdy nepište na sítě, že jste skoncovali se strategií…

I když si marketing potřebujete nastavit podle sebe, většinou pomáhá, když vás procesem hledání provede někdo jiný. Pokud to taky tak cítíte, objednejte se na konzultaci. Nebo se od září přidejte do půlročního programu 4M, kde se tomu hledání budeme věnovat v malých bezpečných skupinkách.

 

Foto: Karolina Grabowska, Kaboompics